Annons

Samyang med soft fokus på infinity

Produkter
(logga in för att koppla)

aksello

Aktiv medlem
Hej. Jag kollade nyss på en bra begagnad samyanglins.
Jag märkte att fokusringen inte passerade oändligt utan var ”fast” där. Men den blev aldrig skarp på långa avstånd. Jag tyckte alltså att den föreföll skarp hela vägen fram till kanske 20 meter bort, men sen var den mjuk i skärpan. Jag kunde aldrig se att horisonten eller förmål på långt avstånd att förefall skarpa.
Kan detta stämma och går det att justera eller är det bara att skrota objektivet?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hej. Jag kollade nyss på en bra begagnad samyanglins.
Jag märkte att fokusringen inte passerade oändligt utan var ”fast” där. Men den blev aldrig skarp på långa avstånd. Jag tyckte alltså att den föreföll skarp hela vägen fram till kanske 20 meter bort, men sen var den mjuk i skärpan. Jag kunde aldrig se att horisonten eller förmål på långt avstånd att förefall skarpa.
Kan detta stämma och går det att justera eller är det bara att skrota objektivet?
Jag vet att flera med 14/2,8 har att oändligt ligger betydligt tidigare än stoppet. Jag har 14/2,8 samt 135/2 men mina är OK. Kan du se i sökaren när du har fokus? Tex Nikon har en punkt som tänds när det är fokus och då kan man strunta i fokusskalan. Möjligt det går att flytta ringen, eller så spelar det ingen roll, så länge som du har fokus någonstans på vägen.
 

aksello

Aktiv medlem
Jag har inte sett att mina fokuspunkter inte blinkat till. Problemet är inte skalan, utan att det liksom inte går att justera fram skärpan mot oändligt, den stannar innan alltså
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har inte sett att mina fokuspunkter inte blinkat till. Problemet är inte skalan, utan att det liksom inte går att justera fram skärpan mot oändligt, den stannar innan alltså
Ok förstår, det är ju värre. Kan du kontrollera om tex 2m stämmer med 2m, kanske är din ring förskjuten åt andra hållet. Om så Google om det finns några tips på nätet hur man flyttar ringen
 
ANNONS