Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sandisk 512mb har bara 487

Produkter
(logga in för att koppla)

JonisBader

Aktiv medlem
Hallå, är det någon annan som har problemet att dom förlorar 25 mbit på sitt minneskort, av någon konstig anledning?

Mitt 512 mbits visar bara 487 meg ledigt i min Eos 300d, trots att jag tömt, formterat och formaterat igen.
Helt nytt, öppnade det imorse.

jätteskumt.

Det hänger nog ihopp med att 512MB är 512*1024*1024 B, men tillverkarna räkna gärna med 512*1000*000.
Så om kameran räknar riktiga byte medans korttillverkarn anger 1 kB till 1000B så stämmer siffrorna förvånadsvärt bra.
512 *1000*1000 = 488*1024*1024.

Man har numera börjar använda betäckningen KiB, Mib datamängder
Ki = 1024
Mi = 1024^2.

Jag vill även minnas att compact flash-kort har en liten programvara inbyggd, för att hantera defragmentering eller hur det nu var. Detta finns inte på exempelvis SD-kort utan där sker sådan hantering i kameran.

Denna programvara tar lite plats, och det är bl a därför ett 512 Mb kort inte kan lagra 512 Mb "nyttoinformation" eller vad man ska kalla det.

PN

peternilsson75 skrev:
Jag vill även minnas att compact flash-kort har en liten programvara inbyggd, för att hantera defragmentering eller hur det nu var. Detta finns inte på exempelvis SD-kort utan där sker sådan hantering i kameran.

Denna programvara tar lite plats, och det är bl a därför ett 512 Mb kort inte kan lagra 512 Mb "nyttoinformation" eller vad man ska kalla det.

PN

Tveksamt, men däremot tar filsystemet en del plats, det är därför du inte får hela utrymmet.

Laziovic skrev:
Har du provat att formatera kortet?

M v H
Jonas

Ja!

Han skrev det två gånger..

Mitt 512 mbits visar bara 487 meg ledigt i min Eos 300d, trots att jag tömt, formterat och formaterat igen.
Helt nytt, öppnade det imorse.

jätteskumt

// Jocke

Det hänger på felräkningen från minneskortstillverkaren = jag har samma sak på mitt 1 GB, jag har bara 977 MB.

977 x 1024 riktigt utrymme = 1000448/1000 = 1 GB.

// Jocke

Konfunderad...

Även om Per Carlins förklaring att minnestillverkarna angett räknat fram att minneskortet lagrar 488*1024*1024=51705088 bytes, och därefter dividerat med 1000*1000 för att få fram 512Bytes låter sannorlik (hårddisktillverkarna gör ju så) så känns den förklaringen inte rimlig;

För varje 1024 bytes teoretisk kapacitet, saknas ca 45 bytes i praktiken. Jag tycker det låter som ett hyffsat rimligt "svinn" pga filsystemets behov för att kunna hitta bilderna.

Anlednignen är som följer:

Hårddiskar består av magnetiska remsor (liknande kassettbanden) lagrade på en cirkulär yta och hårddiskes storleken bestäms av antalet varv och lagringstätheten. Den sistnämnda ger antalet bytes per varv, och sätts inte högre än absolut nödvändigt eftersom det är tekniskt komplicerat.

Kisel-baserade minnen (såsom alla olika former av Flash, RAM etc) kräver dock i praktiken att storleken av tekniska skäl _är_ en multipel av 2 (vilket 512*1024*1024 är). Bytsen ligger nämligen lagrade i en matris, och för varje extra rad eller kolumn i matrisen, så blir storleken nämligen automatiskt en multipel av 2. (I enstaka fall kan man kombinera två olika matriser med olika multiplar av två, exvis 256*1024*1025 med 128*1024*1024 för att få 384*1024*1024, men det är inte särskilt effektivt i praktiken).

Min 200gb hdd i datorn har 189gb ledigt när den är nyformaterad.

Det är väl så med minneskort med? (orkar inte kolla mina cf kort)

Mvh

Om ni formaterar korten i era kortläsre vad får ni ut då?
Jag är rättsäker på att problemet hängerihopp med att korttillverkarna inte räknar med att 1Kb = 1024b.

Ja och nej, det sitter en viss firmware i kontrollern som bland annat har hand om felrapportering av skadade sektorer och felkorrigering, men den ligger inte i några av minnescellerna.

Windows kan inte räkna.....

Konstigt......511647744 / 1024^2 blir 487,945 ~ 488 MB.....inte 487!!!

16 kbyte utnyttjat utrymme vid nyformaterad disk.....låter som en högst rimlig storlek för FAT-tabell mm.

Dagens i-landsproblem :)

Bilagor

• 512-487.jpg
    512-487.jpg
    33.7 KB · Visningar: 104
Vi har haft denna diskussion tidigare:)

Numera så ska megabyte betyda 1.000.000 och det är väl bara i vissa program som man envisas med den gamla definitionen 1.048.576 (som officiellt är en Mibyte).

Eftersom "mega" i alla andra sammanhang (inklusive överföringshastigheter och kameraupplösning ) innebär 1.000.000 så är det vettigt att det betyder 1.000.000 även i datalagring.

Men gamla vanor försvinner långsamt, som någon sa... "England is going metric inch by inch..."

Sedan så undrar jag vad en "riktig" byte som Per skriver om är:)

--jalle

Om man vill räkna på traditionellt sätt dvs då K = 1024 och M = 1024*K så använder man de nya betäckningarna:
KiB samt MiB.

Ahh, kanske en blunder. Men för mig är riktiga byte de som räknas i sett om 1024 för varje prefix. Men det är kanske dags att lära om?

ANNONS
Götaplatsens Foto