Annons

Sateliter, spionage och lite att gå på.

Produkter
(logga in för att koppla)

snowbear

Aktiv medlem
Satt och såg ett program om kalla kriget, och bla hur USA utvecklade kameror för spion plan. Sr-71 flög runt 25-26 km höjd och fotade. Helt okej men begränsningar i utrustning gjorde det möjligt att identifiera ryssarnas olika plan och dylikt.

Hela programmet avslutades med att säga med sateliter är mycket billigare och mycket bättre, dom sa att kameran förmodligen kunde urskilja objekt ner till en decimeter (10 cm!).
Är detta möjligt att göra? Min direkta tanke var att atmosfären skulle göra det bilder oklara / grumliga.
Finns det någon som skulle kunna reda ut hurvida man kan göra optiker bra nog för att se en hockey puck på 110mils avstånd, ett avstånd som gör att satelliten och jorden har olika hastigheter.
Är ens atmosfären/luften(smuts och diverse föroreningar) ett problem?
 
Hela programmet avslutades med att säga med sateliter är mycket billigare och mycket bättre, dom sa att kameran förmodligen kunde urskilja objekt ner till en decimeter (10 cm!).
Är detta möjligt att göra?
Den mest högupplösta kommersiella produkt jag känner till ligger på ca 30cm (Worldview-3), men vet inte om det är begränsat av lagstiftning eller instrument. Tror det fanns satelliter redan på 60/70-talet med upplösning neråt halvmetern, så mycket möjligt begränsningen idag är det förstnämnda.

...ett avstånd som gör att satelliten och jorden har olika hastigheter.
Om det är rörelseoskärpa du tänker på så korrigeras det nog för, antigen genom att rikta sensorn och/eller i efterbehandling.

Är ens atmosfären/luften(smuts och diverse föroreningar) ett problem?
Tror i så fall turbulens är största problemet, men nån expert får nog fylla i här (visserligen doktorerar jag i satellitbaserad fjärranalys, men främst med radar =) ).
 
Låter som fantasier (tv programmet alltså). Åtminstone om vi pratar traditionell fotografisk upplösning.
Min fru jobbar med fjärranalys dit satellitfoto sorteras.
Med ruskigt bra utrustning bör man kunna urskilja föremål 1 ggr 1 meter ungefär.
Möjligen att man skulle kunna se en hockeypuck, men aldrig urskilja vad det var. Pucken mindre än en pixel, men pixeln avviker från omgivande pixlar.

Genom att göra spektral analys kan noggrannheten öka. Alltså föremål och material reflekterr olika våglängder på olika vis. De har en "spektral signatur". Lite som dna analys. Om man känner till ett materiels spektral signatur kan man identifiera dem i bilden (utan att bilden i sig ger vanlig visuell vägledning). Du ser alltså inte i bilden att det är en hockeypuck, men du kan lista ut det genom dess signatur. Dock kanske det inte är en puck ändå, utan en bit av ett bildäck.

Ungefär.


Petter.,,
 
Apropå atmosfären så kan ju vi ta alldeles grummelfria bildet av månen från vårt håll. Så nog borde det gå att ta bilder utifrån och in också.
Tänker jag utan att fråga frugan.

Petter...
 
NASA fick två överblivna fd spionsateliter 2012.
Det har sagts att de klarar 15 cm objekt i en perfekt atmosfär.

De var altså omoderna och inte värda att skjuta upp för NRO. Jag tycker att det säger en del om vad de har för förmåga idag
 
Om det är rörelseoskärpa du tänker på så korrigeras det nog för, antigen genom att rikta sensorn och/eller i efterbehandling.

Jag vet inte hur just satelliter gör, men jag vet att i fotospaningsversionen av Viggen så sköttes rörelsekorrigeringen genom att filmen matades fram under exponeringen. Frammatningshastigheten justerades automatiskt för höjd och flyghastighet.
 
Låter som fantasier (tv programmet alltså). Åtminstone om vi pratar traditionell fotografisk upplösning.
Min fru jobbar med fjärranalys dit satellitfoto sorteras.
Med ruskigt bra utrustning bör man kunna urskilja föremål 1 ggr 1 meter ungefär.
Möjligen att man skulle kunna se en hockeypuck, men aldrig urskilja vad det var. Pucken mindre än en pixel, men pixeln avviker från omgivande pixlar.

Genom att göra spektral analys kan noggrannheten öka. Alltså föremål och material reflekterr olika våglängder på olika vis. De har en "spektral signatur". Lite som dna analys. Om man känner till ett materiels spektral signatur kan man identifiera dem i bilden (utan att bilden i sig ger vanlig visuell vägledning). Du ser alltså inte i bilden att det är en hockeypuck, men du kan lista ut det genom dess signatur. Dock kanske det inte är en puck ändå, utan en bit av ett bildäck.

Ungefär.

petter.oj.norman Apropå atmosfären så kan ju vi ta alldeles grummelfria bildet av månen från vårt håll. Så nog borde det gå att ta bilder utifrån och in också.
Tänker jag utan att fråga frugan.

Petter.,,

Vi kan väl knappast se om det är stökigt i mån bilen som står parkerad där, bilderna vi tar på månen från jorden har väl inte i närheten så bra upplösning som dessa satelliter ryktas ha.




Spektral analys kan vi nog räkna bort i detta fall då dom sa något i stil med "militärens spion satelliter har idag upplösning ner till en decimeter i storlek (eller så sa dom att upplösningen tillåter analytiker att identifiera objekt på en storlek av en decimeter). OCH att bilderna skickas i princip i realtid till militären.
Just det där med realtid och att dom kan övervaka exempelvis trupper i pågående strid.
Men absolut det lär sitta en hel radda instrument på dessa satelliter.

snowbear skrev:
Hela programmet avslutades med att säga med sateliter är mycket billigare och mycket bättre, dom sa att kameran förmodligen kunde urskilja objekt ner till en decimeter (10 cm!).
Är detta möjligt att göra?
Den mest högupplösta kommersiella produkt jag känner till ligger på ca 30cm (Worldview-3), men vet inte om det är begränsat av lagstiftning eller instrument. Tror det fanns satelliter redan på 60/70-talet med upplösning neråt halvmetern, så mycket möjligt begränsningen idag är det förstnämnda.

snowbear skrev:
...ett avstånd som gör att satelliten och jorden har olika hastigheter.
Om det är rörelseoskärpa du tänker på så korrigeras det nog för, antigen genom att rikta sensorn och/eller i efterbehandling.

snowbear skrev:
Är ens atmosfären/luften(smuts och diverse föroreningar) ett problem?
Tror i så fall turbulens är största problemet, men nån expert får nog fylla i här (visserligen doktorerar jag i satellitbaserad fjärranalys, men främst med radar =) ).

I detta nu får du agera expert ;) Hur stort problem blir det av turbulens i luften ? Blir det stor skillnader i mitt huvud måste det bli jätteproblem om du ska ha sån super upplösning som det talades om!

Och ALLA som pratar om tillstånd och lagar som ett stopp för satelliter kan släppa det, militären måstes säkert stå till svars för nån någon gång, men jag är hel övertygad om att Amerikanska militären inte jobbar med samma regler som Google och typ väder satelliter. Dom har rätt fria händer det hör man ju om hela tiden saker som avlyssning av mobiler och datorer av privatpersoner.

Mats__o NASA fick två överblivna fd spionsateliter 2012.
Det har sagts att de klarar 15 cm objekt i en perfekt atmosfär.

De var altså omoderna och inte värda att skjuta upp för NRO. Jag tycker att det säger en del om vad de har för förmåga idag

Inte ens NASA skulle få ta över en satellit med teknik och instrument som militären fortfarande anser vara av värde, ligger oerhört mycket hemlighets makeri runt saker militären använder "hemlighets stämplat"

Sen har säkert NASA varit med på ett hörn då dom bör besitta en väldig kunskap, och säkert få tillbaka saker utvecklad med dom och deras teknik.

eskil23 Pictor skrev:
Om det är rörelseoskärpa du tänker på så korrigeras det nog för, antigen genom att rikta sensorn och/eller i efterbehandling.
Jag vet inte hur just satelliter gör, men jag vet att i fotospaningsversionen av Viggen så sköttes rörelsekorrigeringen genom att filmen matades fram under exponeringen. Frammatningshastigheten justerades automatiskt för höjd och flyghastighet.

Viggen ... kan vad köra 1500-2000 Km/H ?? en satellit på den höjd spann som pratades om här rör sig med farter upp mot 10 Km/S . Alltså 10 kilometer i SEKUNDEN inte i timman.
Sen finns det inte heller någon film att prata om i en satellit då den av praktiska skäl måste vara digital.
 
Viggen ... kan vad köra 1500-2000 Km/H ?? en satellit på den höjd spann som pratades om här rör sig med farter upp mot 10 Km/S . Alltså 10 kilometer i SEKUNDEN inte i timman.
Sen finns det inte heller någon film att prata om i en satellit då den av praktiska skäl måste vara digital.

Det relevanta i detta sammanhanget är inte fart i absoluta termer, utan hur stor vinkelförändring som farten ger upphov till. På den punken gissar jag att Viggen har större problem än någon spionsatellit, eftersom den är så ofantligt mycket närmare sitt motiv än satelliten. Sen tror jag också att Viggen fotograferar något i full fart, vilket löser en del av problemet med rörelseoskärpa.
 
Det relevanta i detta sammanhanget är inte fart i absoluta termer, utan hur stor vinkelförändring som farten ger upphov till. På den punken gissar jag att Viggen har större problem än någon spionsatellit, eftersom den är så ofantligt mycket närmare sitt motiv än satelliten. Sen tror jag också att Viggen fotograferar något i full fart, vilket löser en del av problemet med rörelseoskärpa.
Tror inte heller rörelseoskärpa blir ett problem, finns fantastiska system för att motverka det.
Undrar hur lång sträcka relativt till jorden ett Jas plan jämfört med en satelit hinner passera under tiden för en exponeringen.

Någon som är bra (bättre än mig) på fysik och matte?
 
... "militärens spion satelliter har idag upplösning ner till en decimeter i storlek (eller så sa dom att upplösningen tillåter analytiker att identifiera objekt på en storlek av en decimeter). OCH att bilderna skickas i princip i realtid till militären.
Just det där med realtid och att dom kan övervaka exempelvis trupper i pågående strid.... l.

Undrar om det är FF eller APS-C :)

För att se trupprörelser klarar man sig nog en upplösning på 1 m. Men om vi se ifall gubbarna har hjälm på skallen måste vi nog kunna identifiera föremål som är decimeterstora.

Realtid ger att de sannolikt inte kör spektralanalys, eftersom drt krävs brutalt myckey data för detta. Det räcker inte mef fjorton bitars färgdjup då inte.

Petter...
 
Viggen ... kan vad köra 1500-2000 Km/H ?? en satellit på den höjd spann som pratades om här rör sig med farter upp mot 10 Km/S . Alltså 10 kilometer i SEKUNDEN inte i timman.
Å andra sidan flyger den på mycket lägre höjd. Rörelseoskärpan på 100 meters höjd i den hastigheten är inte att leka med. För en satellit är det nog enklare att rikta om kameran på samma sätt som astrofotografer gör.

Sen finns det inte heller någon film att prata om i en satellit då den av praktiska skäl måste vara digital.
Inte nuförtiden, men fram till 1980-talet var det inte ovanligt med satelliter som fällde oframkallad film i landningskapslar.
 
Undrar om det är FF eller APS-C :)

För att se trupprörelser klarar man sig nog en upplösning på 1 m. Men om vi se ifall gubbarna har hjälm på skallen måste vi nog kunna identifiera föremål som är decimeterstora.

Realtid ger att de sannolikt inte kör spektralanalys, eftersom drt krävs brutalt myckey data för detta. Det räcker inte mef fjorton bitars färgdjup då inte.

Petter...

Varken FF eller APS-C, dom har kontrakt med Sony och deras 20.7mpx ala 1/2.3" sensor !! för att spara pengar.

Eller inte..

Men lite mer seriöst så måste jag fråga kan man verkligen göra spektralanalys på så små objekt ? Likte hockey pucken tidigare nämnt,

Trodde bara det var mycket bredare än så. Typ "ja den planeten består av metan" och inte "ja dom tappade sin puck i en metan sjö"
 
Å andra sidan flyger den på mycket lägre höjd. Rörelseoskärpan på 100 meters höjd i den hastigheten är inte att leka med. För en satellit är det nog enklare att rikta om kameran på samma sätt som astrofotografer gör.

Jag säger att det finns bra OS nu för tiden, vilket jag bara drar ur arslet. Baserar det på kameror på helikoptrar sitter nu och ser F1 där dom flyger hyfsat högt men zoomar in bilar i fart på långt hål. Och det ar knivskarpt, sändningar i 4K finns för F1 vill jag minnas.

Inte nuförtiden, men fram till 1980-talet var det inte ovanligt med satelliter som fällde oframkallad film i landningskapslar.

WHAAAT!? Hur mycket film kunde man skicka upp den med? Var det bara köra in satelliten i atmosfären när det var slut ?
Måste vara en galet dyr lösning.
 
Billigare än att använda digitala bildsensorer, eftersom sådana inte fanns då. :)
Se Wikipedias artikel om Corona för detaljer om hur filmen återfördes till jorden.
 
ANNONS