Annons

Sb-25

Produkter
(logga in för att koppla)

Panthern

Ny medlem
Hej!

Som nybliven ägare till Nikon D 70-s men utan det större tillhörande blixaggregatet SB-600 eller 800 (får bli under nästa år) så undrar jag om jag kan använda mitt gamla SB-25 på något vis.
Har hört sägas att TTL-mätningen inte fungerar på D-70s med SB-25.

Tacksam för råd och svar.

Hans Söderling i Skarpnäck

Jag hade SB 25 när jag skaffade min D70 och visst gick den att använda men då helt manuellt, dvs jag gissade på tid och bländare och ställde in det manuellt på kameran. Så gjorde jag en gång i världen och flertalet bilder blev välexponerade men idag har jag blivit slö. Jag sålde blixten och köpte en 600 istället. Det fanns tabeller på äldre kameror som visade hur långt blixten nådde vid olika bländare. Förmodligen kan du göra en sådan själv genom att ta ett antal testbilder.

Panthern skrev:
Hej!

Som nybliven ägare till Nikon D 70-s men utan det större tillhörande blixaggregatet SB-600 eller 800 (får bli under nästa år) så undrar jag om jag kan använda mitt gamla SB-25 på något vis.
Har hört sägas att TTL-mätningen inte fungerar på D-70s med SB-25.

Tacksam för råd och svar.

Hans Söderling i Skarpnäck
Jag tror du skall dividera avstånd till motiv med blixtens aktuella ledtal beroende på Iso-inställning, då får du fram vilket bländartal som skall ställas in. Efter lite övning så går det rätt så snabbt. Du får köra manuellt med blixten på max effekt. Sen undrar jag om inte blixten har ett autoläge som själv gör en uppskattning av ljuset och om den då i displayen indikerar vilken bländare som skall ställas in. det här är jag dock lite osäker på. Undrar förresten om D70 har X-inställning för korrekt synktid vid manuell användning, men det kan du ju kolla upp enkelt själv.

ANNONS
Götaplatsens Foto