Annons

SB-28 kontra SB28DX

Produkter
(logga in för att koppla)

ola-hansson

Aktiv medlem
Provar för tillfället en SB-28 till min Nikon D1. Är det någon som har erfarenhet vad jag vinner på att ha en SB-28DX istället?

Fotografen som jag eventuellt ska köpa den av säger att man får kompensera manuellt med DX´an också. Stämmer detta. Vad jag vet så funkar inte TTL i SB-28. Tycker dessutom att jag får många felexponerade bilder innan jag hittar rätt blixtstyrka.

Några tips?

Ska jag hellre satsa på en SB-28DX istället för denna.

Tacksam för alla svar.

/Ola

Hej
du vinner inget på en dx blixt till D1 serien. D1 är baserad på F5 som integrerar med sb28 till fullo. DX blixtarna är anpassade för D100 or ? eventuellt nya kameror.

mvh
Johan

DX blixtarna är anpassade för D1,D1X,D1H och D100.
Använder du inte en DX blixt kan du inte använda TTL-mätning. Dock så har jag använt en SB-26 på en D100 i Autoläget och det funkade riktigt bra.
Men om du vill ha TTL så är det SB-28, SB-50 eller SB-80 som gäller.

Hej

det fanns inga DX blixtar då D1 serien togs fram. TTL-mätning fungerar perfekt med en icke DX blixt till D1 serien, precis som till F5, F100.

Detta är dock annorlunda med D100 som kräver Dx-blixt för TTL (till skillnad från S2PRO som accepterar en vanligt Sb28 och TTL).

Med vänlig hälsning
Johan

Niklas10D skrev:
DX blixtarna är anpassade för D1,D1X,D1H och D100.
Använder du inte en DX blixt kan du inte använda TTL-mätning. Dock så har jag använt en SB-26 på en D100 i Autoläget och det funkade riktigt bra.
Men om du vill ha TTL så är det SB-28, SB-50 eller SB-80 som gäller.

Jodå, DX lanserades samtidigt som D1. Och D1 kräver DX för att TTLa.

Hej

beklagar.. trodde bestämt att det förhöll sig så... märkligt... S2PRO har TTL mätning med Sb28 (och lyckas enl uppgift bättre med blixtexponering än D100).

Glöm vad jag skrev ovan. ;-)

Mvh
Johan

jimh skrev:
Jodå, DX lanserades samtidigt som D1. Och D1 kräver DX för att TTLa.

julgus skrev:
märkligt... S2PRO har TTL mätning med Sb28 (och lyckas enl uppgift bättre med blixtexponering än D100).
Japp. Jag måste säga att det är både en och två gånger jag har funderat på om det är samma "tekniska" (obs, ironi) orsaker bakom Nikons blixtfummel som med avskaffandet av bländarringar och krav på elektroniska objektiv.

D1X:

Sensor:
3D Multi-Sensor Balanced Fill-Flash for D1-series when used with SB-28DX / SB-50DX and D-type Nikkor lens

Multi-Sensor Balanced Fill-Flash when used with SB-28DX / SB-50DX and AF Nikkor other than D-type, AI-P Nikkor lens

AA (Auto Aperture)-type Flash available when used with SB-28DX/SB-50DX and lens with built-in CPU

Non-TTL Auto Flash with a Speedlight such as SB-28DX, 50DX, 28, 27, 22s, etc.

ANNONS
Götaplatsens Foto