Annons

SB-600 och Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)

itr

Aktiv medlem
Undrar om det funkar med SB-600 och Nikon D40 tillsammans.?

läste att TTL funkade bara med D2 och D70 ??

och kan man göra remote med D40

Den inbyggda blixten på några av Nikonmodellerna (D70, D80, D200 och D300) kan kontrollera blixtarna SB-600 och SB-800. D40 har inte den funktionen.

Skaffar du två blixtar får du andra möjligheter, även med D40. En SB-800 på kamerahuset kan styra en annan SB-800 eller en SB-600.

Jaha...

Kan ju köpa en SB600 först... det borde räcka väl ?

annars kan man ju uppgradera till SB800 som kan styra SB600

skillnaden är väl inte så stor mellan dom ?

Senast ändrad:
Man kan utlösa Sb-600 som slavblixt med den inbyggda. Om man drar ner den inbyggda blixtens effekt till minimum så kommer i alla fall den största delen av ljuset från den externa. (Trådlös styrning funkar inte så bra med D300:an heller. Man får reflexer från den inbyggda blixten även då.)
För att helt slippa ljuset från den inbyggda kan du köpa en IR-utlösare. Den är billig och kan utlösa alla blixtar som har slavsensor.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=372280

Jag är fortfarande säker på att
D40 (själv) oavsett metod inte kan styra andra blixtar via IR.

partajare skrev:
Jag är fortfarande säker på att
D40 (själv) oavsett metod inte kan styra andra blixtar via IR.
Ingen av Nikons kameror använder IR för att styra andra blixtar.
Sätter man på en sådan IR-sändare som jag länkade till funkar det. TTL fungerar förstås inte men man kan självfallet utlösa slavblixtar med en IR-sändare oavsett vilken kamera man har. Det kan vara lite kinkigt utomhus men det gäller all ljusstyrd blixtutlösning (utomhus är det enklast med radiosändare).

Senast ändrad:
Inte via IR???
Jag styr min SB-600 med min D80 utan extern IR-sändare. Tyvärr får jag med husets blixtljus i bilden om jag inte skulle använda en Nikon SG-3IR (har iofs inte denna själv, men läst tester om den.)

Sorry att vi hamnar offtopic på frågan nu.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto