Annons

SB800 som handhållen blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

connyM

Aktiv medlem
Hej,
Jag är på G att köpa en SB 800 och har några frågor till er som har SB800.

1/ Hur funkar blixten när man håller den i handen. alltså ej sitter i "hotshoe".
Dvs hur ulöses den,
2/ Hur kommunicerar den med kameran. Med IR eller...
3/Ger den full-automatik, precis som om man hade den "på kameran"?
4/ Hur långt ifrån kan man ha blixten, handlar om en meter eller kan man ha den 10m ifrån.
5/Jag vill bl.a använda som upplättnings-blixt vid t.ex motljus-fotografering.
Hur funkar det?

Hoppas det är någon som kan man ge svar eller svar på någon av frågorna.

/ha de bra
Conny

Hoppas jag inte leder dig in på villovägar nu...Jag har inte använt SB-800:ans exotiska funktioner desto mera. Mest bara pang på nyllet så det blir en blank fläck och svetten lyser. :)

1) Aktiveras av kamerans blixt eller med synch kabel eller av extern blixt monterad på kameran eller med SU-800.
2) Man måste ha en TTL blixt eller SU-800 på kameran och den pratar med IR. Annars är det ingen kommunikation mig veterligen utan manuell konfiguration som gäller(optisk slav).
3) Ja, om du använder någon TTL blixt eller SU-800 på kameran.
4) Jag har testat på 10m och det har fungerat. Kravet i och med IR/TTL är ju att den inte är helt skymd eftersom det handlar om kommunikation via ljus. Proffsen lär använda radiosändare för att inte störas av sådana saker och för att få avstånd. (Pocket Wizard etc)

Beror lite på vad du har för kamera också. Med en D200:a eller D80 kan du styra blixten med hjälp av den interna vilket är ett stort plus. Då behöver du alltså inte köpa till någon speciell enhet för detta ändamål. Styrs då med hjälp av synligt ljus vad jag förstår.
Radiotransmitters brukar inte fungera med ttl. Så det är väl bara ett alternativ om man är redo att köra manuellt, som man oftast gör i studiosammanhang där man har lite större kontroll-möjligheter. Annars är det oftast en fördel med ttl när man ska handhålla blixten...blir ju lite mer flexibelt om man säger så.

Jepp full ttl-mätning. Har själv ingen nikon kamera idag men funderar starkt på att köpa en och denna feature är ett stort argument.
Från kameran kan man ha två blixtgrupper, du placerar sedan dina fjärrstyrda blixtar i någon av dessa grupper och kan därmed från kameraposition(!) enkelt ändra +/- för dessa grupper. Du kan ha i princip ha hur många blixtar som helst i dessa grupper.
Har du en SB800 som master kan du dessutom ha fyra blixtgrupper om jag inte minns helt fel.

Ett bra exempel på smidigheten i detta är ju med nikons närbildsblixt-tillsats. Där har man två små blixtar på en skena runt objektivöppningen. Placera dem i varsin grupp så kan du enkelt styra styrkan dem emellan och känner du för det kan du ta loss en av blixtarna och lägga den en bit bort för att t.ex. få lite ljus bakifrån...allt styrs ju trådlöst. Verkar hur grymt som helst.

Ursäkta vän av ordning - varför ringer du inte till Nikon och frågar deras support?

Om du har D70/D80/D200 så fungerar SB-800 fullt trådlöst MED iTTL mätning. Allt du ställer in i kameran kommunicerar den med blixten med hjälp av IR-info samt en "förblixt". Räckvidden är beroende på lokalen, är det betongväggar som ger bra IR "studs", så är räckvidden upp till 30m. Om det är öppen natur är det ca 15m. Det viktiga är att IR-ögat på blixten är vänt mot dig. Nikon säger själva att det trådlösa fungerar i en vinkel från 15% och uppåt från dig som fotograferar, själv har jag haft blixtarna långt bakom mig och det fungerar ändå, men då hänger det på väggarna.

Nikons blixtsystem är grymt bra att använda som upplättningsblixt, och snabba synktider.

Jerker skrev:
Mest bara pang på nyllet så det blir en blank fläck och svetten lyser. :)

Herregud - hur använder du blixten, du kan ju inte uttnyttja Nikons system alls. Med rätt utnyttjande av iTTL så märks det inte att du fotar med blixt.

Om du har D50/D2Hs/D2Xs, så måste du ha SU-800 eller SB800 för att kunna styra en SB-600 eller SB-800 trådlöst.

Hälsningar

Adam

ANNONS
Götaplatsens Foto