Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Försöker skanna dia och försöker förstå hur skannern Epson 4490 verkligen funkar.
Kan någon hjälpa mig?
Fråga 1:
Blir inte riktigt klok på hur detta med upplösning och målstorlek hänger ihop. Skannern definierar hur stort orginalet är som utgångspunkt och har default alltid "Orginalstorlek" som Målstorlek.
Antingen kan jag där välja mellan kanske
1600, 3200, 6400, eller ånnu högre och skanna med "Orginalstorlek" som mål.
eller
Så kan man skanna med 300 ppi och välja ett mål som exv. A3. Om man gör det tror jag det funkar så att skannern själv räknar fram hur många pixlar det blir. Mina A3 motsvarar 11,7" x 16,5". Den skapar sedan bilder med c:a 3700 x 5700 pixlar.
Fråga 2: Tycker mig se att om jag använder "Kornreducering" att bilderna blir mindre korniga. Detta funkar ju som någon form av "brusreducering" i en digitallkamera. Ska man skita i det och göra sånt i Lightroom istället?
Fråga 3:
Vet att en del monterar om sina dia i glasfria ramar och pillar med klistrade bilder. Min fråga är om det enbart är för att få skärpan på filmen istället för glaset? Min tanke är att ta bort täckglaset ovanpå filmen och skanna sedan efter rengörning. I och med att bilderna är limmade så är det lite knöligt och de sitter dessutom plant och bra med klistret. Dessutom har ju inte luft på samma sätt penetrerat bakom som framför filmen då ju klistret tätat. Om man fått Newtonska ringar så har man väl inget val men jag tänkte främst i de fall där det är rätt OK.
Fråga 4:
Var inte diaramar ofta behandlade med nån form av coating på glasen. Vad är vad i den grå hinna man ofta hittar på gamla diaglas? Är det skit eller coating eller både och tro? Är det bäst att bara ta bort allt om man skulle ha glasen kvar. Vad händer f.ö. med de bilder man haft i glaslösa ramar? Hur gör man ren en sån bild utan att förstöra den. Kan man ta vatten? Svagt rengöringsmedel?
Har kört några skott med gamla Agfa-bilder (CT 18 och CT 21) och är faktiskt rätt överaskad att de klarat sina färger så pass bra. Har kört ut dem på A4 efter en sväng i Lightroom och det funkar även om man numera är ordentligt digitalskadad. Inte kan det mäta sig med vad man kan åstadkomma idag men jag tycker ändå att det blir OK efter omständigheterna.
Verkar vara sämt med Fuji som var blaskiga redan som nya. Jag har aldrig varit nån vidare vän av Fuji som jag trots det använt som nödfilm. Absolut värst är dock bilder jag tagit i Syrien på 70-talet med ORWO-film som var det enda som fanns att få tag på där då. Men den var å andra sidan dålig redan när jag köpte den.
Kan någon hjälpa mig?
Fråga 1:
Blir inte riktigt klok på hur detta med upplösning och målstorlek hänger ihop. Skannern definierar hur stort orginalet är som utgångspunkt och har default alltid "Orginalstorlek" som Målstorlek.
Antingen kan jag där välja mellan kanske
1600, 3200, 6400, eller ånnu högre och skanna med "Orginalstorlek" som mål.
eller
Så kan man skanna med 300 ppi och välja ett mål som exv. A3. Om man gör det tror jag det funkar så att skannern själv räknar fram hur många pixlar det blir. Mina A3 motsvarar 11,7" x 16,5". Den skapar sedan bilder med c:a 3700 x 5700 pixlar.
Fråga 2: Tycker mig se att om jag använder "Kornreducering" att bilderna blir mindre korniga. Detta funkar ju som någon form av "brusreducering" i en digitallkamera. Ska man skita i det och göra sånt i Lightroom istället?
Fråga 3:
Vet att en del monterar om sina dia i glasfria ramar och pillar med klistrade bilder. Min fråga är om det enbart är för att få skärpan på filmen istället för glaset? Min tanke är att ta bort täckglaset ovanpå filmen och skanna sedan efter rengörning. I och med att bilderna är limmade så är det lite knöligt och de sitter dessutom plant och bra med klistret. Dessutom har ju inte luft på samma sätt penetrerat bakom som framför filmen då ju klistret tätat. Om man fått Newtonska ringar så har man väl inget val men jag tänkte främst i de fall där det är rätt OK.
Fråga 4:
Var inte diaramar ofta behandlade med nån form av coating på glasen. Vad är vad i den grå hinna man ofta hittar på gamla diaglas? Är det skit eller coating eller både och tro? Är det bäst att bara ta bort allt om man skulle ha glasen kvar. Vad händer f.ö. med de bilder man haft i glaslösa ramar? Hur gör man ren en sån bild utan att förstöra den. Kan man ta vatten? Svagt rengöringsmedel?
Har kört några skott med gamla Agfa-bilder (CT 18 och CT 21) och är faktiskt rätt överaskad att de klarat sina färger så pass bra. Har kört ut dem på A4 efter en sväng i Lightroom och det funkar även om man numera är ordentligt digitalskadad. Inte kan det mäta sig med vad man kan åstadkomma idag men jag tycker ändå att det blir OK efter omständigheterna.
Verkar vara sämt med Fuji som var blaskiga redan som nya. Jag har aldrig varit nån vidare vän av Fuji som jag trots det använt som nödfilm. Absolut värst är dock bilder jag tagit i Syrien på 70-talet med ORWO-film som var det enda som fanns att få tag på där då. Men den var å andra sidan dålig redan när jag köpte den.







