Annons

scanna negativ med flatbed?

Produkter
(logga in för att koppla)

jbe

Medlem
Kan man på något sätt eller med någottillbehör scanna negativ med en vanlig flatbedscanner?

Till min flatbed följer det med ett speciellt "lysande" lock med hållare för negativ/dia. Det är en Epson Perfection. Men om det finns som generellt tillbehör vet jag inte, inte heller om det går att sätta ett sånt lock på just din scanner.

För att du skall få bra kvalitet krävs en skanner av hög klass. Och skall du bygga en transparensenhet själv måste du hitta en metod att stänga av den inbyggda lampan utan att skannerns självkalibrering får fnatt. Inte värt besväret vill jag hävda.

Det finns "lösa transparentenheter"/"filmadaptrar" att köpa. De är tänkta att användas med flatbäddsskannrar för inläsning av negativ och dia.

Jag köpte (av Scandinavian Photo) och provade en sådan med min tidigare flatbäddsskanner, men det fungerade inget vidare, eftersom jag inte kunde stänga av lampan. Jag försökte alla möjliga lösningar och även att manuellt koppla ur lampan, utan att få några vidare bra resultat.

Enligt obekräftade uppgifter finns det dock flatbäddsskannrar, där man kan stänga av den inbyggda lampan. Då fungerar det nog bättre.

Du, eller någon annan, får gärna överta min "lösa transparentenhet"/"filmadapter" för en spottstyver. Skicka ett privat mejl...

ANNONS
Götaplatsens Foto