Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna sv/v

Produkter
(logga in för att koppla)

aexjoco

Medlem
Jag har tillgång till en epson 4870 och har tänkt att scanna in sv/v negativ för första gången.

Har inte scannat eller använt PS tidigare så jag skulle behöva en liten lathund hur man får bäst resultat.

Jag har bara negativen och kan alltså inte jämföra resultatet med en papperskopia.

Har ganska många negativ att scanna in. Hur gör man detta mest effektivt? Ska man scanna in alla med lite halvbra kvalitet för att sen välja ut de som man kanske vill skriva ut och scanna in med bästa kvalitet? Vill också ha bilderna i ett format som tex funkar att lägga upp här på fotosidan.Det kan väl ta ganska lång tid antar jag??

Jag vet att detta har diskuterats rätt livligt på forumet, men dessa trådar har mest rört till det för mig... Har ni nån bra standardmetod?

Tacksam för svar.

Mvh
/Johan

Det är hur enkelt som helst. Det ryms 4 st filmremsor om 6 bilder vardera samtidigt i scanner. Gör en preview med läget "thumbnails", välj alla och tryck scan. Då får man 24 automatiskt inlästa bilder åt gången.

Okej, det låter ju som ett enkelt sätt för att få en översikt..

När man sedan har valt ut de bilder man tycker är värda att jobba vidare med, hur gör man då? Har hört att man tex ska koppla bort dammreduceringen för att få bra resultat med bibehållet korn på sv/v bilder. Har också hört om en variant där man ska scanna in bilderna som pos sv/v för att sedan invertera dom i PS. Även ett alternativ då man scannar in som färg neg och sedan ändrar i PS. Vad är det som inte blir bra om man scannar in som sv/v neg direkt?

Glöm det där med att skanna som positiv och vända.
Visa dåliga programvaror (Minoltas?) gör att du måste arbeta på det sättet men inte Epsons (eller Silverfast som väl följer med 4870?).

För bäst kvalitet skannar du så här:
Välj gråskala 16 bitar. Du kan prova med färg 16 bitar för att se om det blir ändå bättre.

Stäng av skärpningen och skärp varje bild individuellt.

Prova vilket håll du skall vända filmen åt. Med 2450 och 3200 blir det bäst skärpa om man lägger i filmen spegelvänt, eftersom du då får emulsionen mot cellerna. Du kan sedan vända rätt vid skanningen.

När du skannar med 16 bitar behöver du inte justera bilderna vid skanningen utan du kan göra det lika bra efteråt i Photoshop.

Skanna med jämna skalsteg.
Med min skanner är högsta upplösning 2400ppi.
Så när jag skannar i 100% kör jag med upplösningarna; 2400 - 1200 - 600 - 300 eller 150. Sedan justerar jag bildstorlek i Pshp som är bättre på att interpolera (lägga till/ta bort pixlar).

Prova själv om de olika förslagen jag kommer med verkligen ger skillnad i kvalitet.

ANNONS
Götaplatsens Foto