Annons

Scanna svartvit småbildsfilm

Produkter
(logga in för att koppla)

Nick

Medlem
Behöver tips för att scanna svartvit film. Största problemet är kontrastrika negativ. För småbildsfilm använder jag en Nikon Coolscan LS-2000. Finns säkert det bättre? (För mellanformat använder jag en Minolta Multiscan Multi II)
För att lyckas går jag ibland omvägen via en analog papperskopia sedan jag efterbelyst motivet på det gamla hederliga sättet. Sedan lägger jag kopian i en planscanner.

Testa att ställa in scannern på positiv RGB. Sen i Photoshop eller motsvarande drar du mättnaden till noll och inverterar. Det var enda sättet att få något nästan vettigt ur min gamla billiga minoltascanner. Av någon anledning får man större omfång på det sättet. Vet inte om det gäller andra scannrar än min, men det är värt att testa.

Jag ekar Mattias förslag om att skanna som dia. Dessutom föreslår jag att du testar att sätta filmen i hållaren på ett sånt sätt att skannern ser lite av mellanrummet mellan rutorna och har något att ställa exponeringen efter.

Jo jag har samma erfarenhet som Mattias. Skanna svartvitt som färg och kasta ev färginformationen i efterhand. Inställningen "negativ färgfilm" funkar bäst på min skanner när jag skannar sv/v neg.

ANNONS
Götaplatsens Foto