Annons

Scannerprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

Viewmaster

Aktiv medlem
Jag har en del kopior, diabilder och negativ att scanna och funderar på vilket program som skulle kunna vara trevligast. Alla trådar jag hittar om scannerprogram är 10+ år gamla och det måste väl ha hänt litet sedan dess tänker jag?
(För påsiktsbilder och film större än 35 mm använder jag en Epson V500 och för 35-film en gammal Minolta Dimage ScanDual IV.)
 

holmbo

Aktiv medlem
Vuescan verkar ha bra bakåtkompabilitet. Det verkar gå att testa gratis.

 

befl

Aktiv medlem
Det stämmer att det går att ladda ned en test gratis och vill man sedan köpa får man enbart en nyckel som man registrerar och vattenstämpeln försvinner. JAg kan rekommendera Vuescan och den uppdateras mycket.
 

VargenW

Aktiv medlem
Jag har också använt Vuescan i många år, kanske femton. Jag är i stort sett mycket nöjd. Inställningarna som ligger under "Färg", vilket också inkluderar kurvor och allmänt ljus kan jobba sig lite. Jag tycker också att det är konstigt att vissa filmtyper inte finns representerade, t ex Tri-X!! Men annars bra och prisvärt.
 

Gille Spie

Aktiv medlem
Sedan i höstas använt Silverfast 8. Bestämde mig för den efter att ha testat den och Vuescan. Huvudsakligen skannar jag in diabilder. Mycket nöjd. Hade innan en Epson Perfection V500 men bytt upp mig till Epson Perfection V850 Pro.
Kan skanna in 12 dia åt gången. Min förra skanner var bara 4.
 

Osquar

Aktiv medlem
Sedan i höstas använt Silverfast 8. Bestämde mig för den efter att ha testat den och Vuescan. Huvudsakligen skannar jag in diabilder. Mycket nöjd. Hade innan en Epson Perfection V500 men bytt upp mig till Epson Perfection V850 Pro.
Kan skanna in 12 dia åt gången. Min förra skanner var bara 4.
Vad fällde avgörandet mellan dessa två program? Sitter själv i båten att välja endera program till min CoolScan V ED. Ett Kodachrome-läge är en viktig detalj för mig (Nikon-programmet har det, men länge sedan (Windows Vista) som programmet funkade....).

Mvh
Oscar
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Vad fällde avgörandet mellan dessa två program? Sitter själv i båten att välja endera program till min CoolScan V ED. Ett Kodachrome-läge är en viktig detalj för mig (Nikon-programmet har det, men länge sedan (Windows Vista) som programmet funkade....).

Mvh
Oscar
När jag hade en Nikon Coolscan som körde jag den via ett gammalt windows i VirtualBox på macOS och bilderna fick den skriva till macen direkt. Hur smidigt som helst. Windows VM skannade och jag satt samtidigt och efterbehandlade i macOS.
 

Carl-Axel

Medlem
Du behöver inget skannerprogram.

Jag har skannat minst 50.000 bilder under åren.

Jag har numera en HP Perfection 750.

Jag skannar inifrån Photoshop via Twain.

Det är mycket rationellt. Du skannar t.ex. 20 bilder innan du stänger.

I Photoshop gör du de justeringar som behövs och det är mycket lätt att spara ner bilderna.
 
ANNONS