Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Scanner för Kodachrome
- Trådstartare KjellSn
- Start datum
SD40T-2
Avslutat medlemskap
En anknytande fråga. Jag har en Coolscan V ED och väldigt många Kodachromedior. Några tips för att lyckas bra med att scanna dem? Negativ går bra men Kodachrome är svårscannat.
/Jonas
Jag har använt Nikons eget program och inte haft några problem med Kodachrome.
Enda problemet är väl dammet eftersom det inte går att använda ICE funktionen på Kodachrome.
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Hej! Både min bror och jag har försökt scanna med dåligt resultat. Lämnade en bild till min jobbarkompis som hade en jättebra scanner (minns inte märket) men det vart lika dåligt där!
Verkar inte vara det lättaste och scanna kodachrome! H/ Kjellsn
Det beror ofta på vilken skanner ni har använt. Jag har aldrig lyckats få det bra med flatbäddsskanner utan det är Nikon filmskanner som gäller, tycker jag.
millhouse
Aktiv medlem
Hej igen! Då ska jag se om jag kan hitta en! det är min bror som har ca 4-5 tusen kodchrome bilder
H/ Kjell
Hej!
Jag har bland annat en Nikon scanner. Det är helt som jag ser det bäst på att scanna Kodachrome diabilder. Jag har sedan många år ett proffslabb för analogfotografering men utför också scanning.
Mer info via min hemsida www.enbrabild.se eller mail. Scanning sker i den storlek man önskar och läggs på CD/DVD i normalfallet tiff-format,
Tyvärr är mina scanner, Nikon,Epson och Imacon inte till salu.
Mvh
Rolf
jobo
Aktiv medlem
Enda problemet är väl dammet eftersom det inte går att använda ICE funktionen på Kodachrome.
Jag kanske bara behöver försöka mer. Det jag tycker är svårast är att få till färgerna bra, de vill lätt bli urblekta.
/Jonas
millhouse
Aktiv medlem
ICE funktionen på Kodachrome.
Hej !
Jag vet inte var du får det ifrån att det inte går att avända ICE funktionen vid scanning i Kodachrome läge.
Det måste våra fel på ditt program, jag har utan problem denna vid scanning.
Hej !
Jag vet inte var du får det ifrån att det inte går att avända ICE funktionen vid scanning i Kodachrome läge.
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Hej !
Det finns mycket skrivet om varför man inte ska använda ICE-funktionen när man skannar, bland annat att man tappar en del skärpa samt detaljer i bilden eftersom ICE-funktionen inte kan skilja på digitala artefakter och damm, så många rekommenderar att man inte ska använda ICE funktionen för just Kodachrome. Om du har andra erfarenheter så är det ju intressant att höra.
Senast ändrad:
Ventures
Aktiv medlem
Hej !
Jag använder Nikon LS50 med NikonScan. Det funkar skapligt ibland med ICE och Kodachrome men ibland försvinner detaljer, t.ex ögon och skuggor mellan läppar och annat man gärna vill ha kvar plus säkert en hel del andra detaljer. Det blir till att blåsa rent noggrannt + en del efterarbete istället för ICE.
Det är tråkigt att Nikon inte ville uppgradera sitt skannerprogram för Win 7 och 64 bitar så nu sitter man och kör i virtuellt XP-mode när man skannar och det orsakar ett irriterande rutmönster.
sarnor
Avslutat medlemskap
Hej !
Den senaste versionen av ICE (version 4), skall klara Kodachrome lite bättre, ICE 3 som sitter i lite äldre skannrar klara inte alls Kodachrome.
Ventures
Aktiv medlem
Våtskanning av Kodachrome
Någon som provat våtskanning av Kodachrome i vanlig skanner (filmskanner eller flatbädd)?
Jag får ibland de så kallade pepparkornen på himlen när jag skannar Kodachrome och efter lite sökande hittade jag ett företag som säljer skanningssatser för våtskanning i olika typer av skanners med vilka man påstår att pepparkornen elimineras. Bilden läggs mellan ett glas och en (diffusor?)-skiva tillsammans med en speciell vätska som skall minska ljusdiffraktionen. Någon som provat och kan ge ett omdöme om metoden?
Någon som provat våtskanning av Kodachrome i vanlig skanner (filmskanner eller flatbädd)?
Jag får ibland de så kallade pepparkornen på himlen när jag skannar Kodachrome och efter lite sökande hittade jag ett företag som säljer skanningssatser för våtskanning i olika typer av skanners med vilka man påstår att pepparkornen elimineras. Bilden läggs mellan ett glas och en (diffusor?)-skiva tillsammans med en speciell vätska som skall minska ljusdiffraktionen. Någon som provat och kan ge ett omdöme om metoden?