Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanner för många bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn Sjögren

Aktiv medlem
Jag antar att denna fråga diskuterats miljoner gånger, men iallfall....

Jag söker en 35mm dia/negativscanner. Jag vill att den ska kunna scanna flera bilder i taget, dvs; jag stoppar i ett antal bilder, trycker på knappen och kan sedan ta en kopp kaffe medan scannern tuggar. Jag vill altså slippa dra ut en ram, trycka på scan, vänta 30 sekunder och sedan göra om hela skiten igen.

Förslag på modeller?

Minolta Dimage Scan Dual IV är relativt billig, ca 3000 tror jag.

Jag använder III:an, den tar sex negativ eller fyra dior åt gången. Finns en "scan-wizard" i programvaran så att man kan göra inställningar som gäller för alla bilderna och så scannar den allihop i en följd. Bildkvaliteten är inte fantastisk men ändå helt ok. Alla mina bilder på http://www.trekearth.com/members/mitternacht/photos/ är scannade med den. Den funktion jag saknar mest är ICE.

Jag använder en Minolta scan elite II och en Epson 4990 photo. Minoltan klarar upp till 6 bilder i en remsa eller 4 inramade. Epson är en flatbäddsskanner och klarar ganska många, vet inte på rak arm just nu.
Skillnaden i kvalitet tycker jag är väldigt liten trots att Minoltan är en dedikerad filmskanner. Alla? filmskannrar klarar väl åtminstone att skanna ett par bilder i samma "veva".
David

Inte en aning om kvaliten på bilderna. Men jag blev själv sugen på en när jag såg den eftersom jag inte orkar sitta och skanna in bild för bild.

En sådan här skanner kan man ju låta gå över natten...

boris.bonasin skrev:
Inte en aning om kvaliten på bilderna. Men jag blev själv sugen på en när jag såg den eftersom jag inte orkar sitta och skanna in bild för bild.

En sådan här skanner kan man ju låta gå över natten...

Ja jag blev också intresserad nu, men sparar den bilderna efter hand? Annars kan det ju samlas på en del Gb under en natt..

Jag skulle bli mycket förvånad om man inte kan bestämma i vilken mapp filerna ska sparas och också bestämma filnamn och löpnummer på bildfilerna.

Det kan man på Minolta Scan Dual III som jag hade förut men som jag gjorde mig av med för att den endast tog fyra ramade dia åt gången. Jag hann inte skanna in bilderna i samma takt som jag fick in nya...

boris.bonasin skrev:
Jag skulle bli mycket förvånad om man inte kan bestämma i vilken mapp filerna ska sparas och också bestämma filnamn och löpnummer på bildfilerna.

Det kan man på Minolta Scan Dual III som jag hade förut men som jag gjorde mig av med för att den endast tog fyra ramade dia åt gången. Jag hann inte skanna in bilderna i samma takt som jag fick in nya...

Okej.. ja det låter ju rimligt. Ett problem kvarstår och det är ju dammproblemet. Särskilt för en kattägare som mig. Men för "bulk-inskanningar" som man bara vill ha digitaliserat vore den ju kanon!

Japp, som som jag ser det får man kanske vara beredd på att kompromissa lite med kvaliten på inskanningen eftersom man inte redan vid inskanningen gör några justeringar. I gengäld så blir det av att diaarkivet verkligen blir inskannat.

Jag har för mig att EPSON 2480 har en "matningsfunktion", där du kan mata in negativremsorna (ända upp till en hel 36 bilders remsa, oklippt då) i en öppning på scannern och sedan matar den in remsan och scannar själv. En 2480 EPSON finns på ONOFF eller SIBDA och ligger på runt 1500 kr.

Niklas Piklas

Jo, Epson har några modeller med en öppning i locket i vilken man matar in filmstripparna i. Men de tar bara strippar om sex bilder om jag inte minns helt fel.

Nu har jag kollat upp förslagen.

Plustek-scannern verkar vara ganska usel, 7200 är bara skryt, den ger bara stora bilder med dålig faktisk upplösning: Test finns här (på tyska)

Reflecta-scannern verkar vara vad man ska ha. Den tar många bilder utan att jag behöver sitta bredvid och pilla och bildkvaliteten verkar vara helt OK. 10.000:- är dock lite saftigt.Test

Om man ska komma billigt undan verkar Epsons flatbäddare vara OK, men dom har bara en effektiv upplösning på 1600 dpi, vilket är mindre bra.

Minoltan är väl OK, men inte helt prisvärd tydligen... Test

Billigste Scannern som ger bra kvalitet verkar vara Nikon Coolscan V. 4000 dpi "på riktigt".

Kommentarer och fler förslag är välkomna

Björn Sjögren skrev:
Billigste Scannern som ger bra kvalitet verkar vara Nikon Coolscan V. 4000 dpi "på riktigt".
Den fick jag demonstrerad på fotomässan i Sollentuna förra hösten. Mycket imponerande. Jag hade nästan bestämt mig för att köpa den, men kom fram till att mitt skannerbehov inte var så stort att jag behövde en dedicerad negativ/dia-skanner och köpte en flatbäddskanner med dia/negativ-hållare istället.

Tyvärr tror jag att den inte har automatisk dia-matning.

Björn Sjögren skrev:
Nu har jag kollat upp förslagen.

Reflecta-scannern verkar vara vad man ska ha. Den tar många bilder utan att jag behöver sitta bredvid och pilla och bildkvaliteten verkar vara helt OK. 10.000:- är dock lite saftigt.Test

Tror det var denna jag såg hos Scandinavian Photo i Mölndal. De både sålde den och hade den till uthyrning. Kommer inte ihåg vad den kostade att hyra men över en helg hinner du ju säkert scanna ett antal bilder ...

/J

Jag är faktiskt mycket nöjd med den scannern!
Tänker du skriva ut i A2 kanske du bör kolla efter en annan, men ärligt talat, hur hög upplösning behöver du egentligen?

ANNONS
Götaplatsens Foto