Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanner för Negativ, konvertera din gamla?

Produkter
(logga in för att koppla)

vilsen

Aktiv medlem
Jag har mig ett minne att jag någon gång läste om en snubbe som fixade till sig en tillsats till sin flatbädds scanner på egen hand.. någon som känner till vad som behövs, jag antar att bilden behöver belysas jämt över baksidan på något sätt.. (Förstoringsapparaten som samlar damm?)

..Alternativet att köpa en negativscanner till flera tusen har ju inte jag och säkert andra råd med.. då man kanske ändå bara skulle använda den väldigt sällan..

Någon som gjort detta tokiga som bara poppade upp i skallen, någon mer som jag är lite uppfinnarjocke o gärna bygger själv då tiden finns men inte pengarna?

(Har en HP Scanjet 4c )

Ja, negativet behöver belysas från båda sidor.

En Epson V200 kostar under tusenlappen på Prisjakt. Eftersom bildkvalite inte verkar vara så kritiskt för dig, med tanke på hemmabyggeplanerna, så borde den vara perfekt =)

Man måste kunna slå av den inbyggda ljuskällan.

Den inbyggda ljuskällan måste vara på i början av skanningen för att de flesta skannrar skall kunna kalibrera sig och funka.

Mjukvaran måste funka med avslagen ljuskälla.

Det finns skannrar med färdigt dialock för en tusing precis som Jonne skriver.

Hembyggenas storhetstid var på nittonhundratalet, då gick det inte att få en skanner som kunde skanna film under femtusen.

tack .. trodde inte det fanns scannrar som är så pass billiga... för att läsa av 3 negativ om året eller så får den inte va för dyr..

/G

ANNONS
Götaplatsens Foto