Annons

Scanner som funkar till 30x45 printar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Speedy

Aktiv medlem
Jag har ett problem.. Komemr att sluta jobba i den fotbutik där jag har haft tillgång till neg.scanner, mm. och behöver köpa mig en diascanner.

Har kollat lite på beggade Minolta scandual 2.
Hur funkar de till filer som duger och blir bra till 30x45 printar?
Funkar de med mac? OsX 10.4
funkar de med oramade dia klippta 6 och 6?

Att jag inte köper nåt dyrare beror väl mest på att pengar e det ont om till nya leksaker. Speciellt när man pluggar. Men tips på andra scannrar som går att få tag på beggade under 1500:- emottages gärna.

Tror inte att scan dual 2 funkar med OSX, vet inte om det finns några drivrutiner?
Men jag kör min scan dual 2 med vuescan, och då funkar det bra med OSX.

Kan inte göra nåt uttalande om kvaliten upp till 30x45, har inte gjort några stora utskrifter.

Dior klippta 6 och 6 går bra.

Ah, grymt. Vuescan måste jag nog ha iaf. Scannar man direkt från PS då? Funkar det med CS?

För 1500 bör du kunna hitta dels Minolta Dual 3. Även Polaroid 4000. Med lite bök får du Pola 4000 att lira under XP.

Speedy skrev:
Ah, grymt. Vuescan måste jag nog ha iaf. Scannar man direkt från PS då? Funkar det med CS?

Nej, Vuescan är ett fristående program. Ett riktigt bra program, betydligt bättre än det som de flesta tillverkare skickar med till sina skannrar.

Stefan

Vad gör Dual 3 bättre? Högre upplösning?

Just ja.. Kan man köra fullframe scanningar med dessa maskiner?

Hjärnsläpp:
Vet inte varför jag skrev om att Pola 4000 scannern kan fås att lira under XP.

Har bara erfarenhet av den under XP, och det går som sagt. OsX känns det konstigt om det inte skulle gå iom att 4000 ändå var mera av en yrkespryl på sin tid.

Jag _tror_ att Dual III har några hundra pixlar mer upplösning på pappret. I övrigt vet jag inte.

Scannrarna är av helt olika generation.

Speedy skrev:
Vad gör Dual 3 bättre? Högre upplösning?

Just ja.. Kan man köra fullframe scanningar med dessa maskiner?

Nja, man förlorar en aning i kanterna.
Fast jag har för mig att jag läste om nån modifiering man kunde göra, för att få lite till i kanterna. Kommer inte ihåg vad det var nu, kanske nån annan som vet.

Och så glömmer vi allt jag skrivit. Ikväll är jag helt virrig verkar det som.

Jag avsåg Polaroid Sprintscan 35 LE/Plus eller liknande. Inte Pola 4000. Jag ber om ursäkt för förvirringen.

Länk

Mjo, men jag såg att Pola 4000 kom 99. Det var väl Os9 som gällde då?

Dual 2 och 3 av oliak generation? Hurdå? Så pass mycket bättre att man kan lägga nästan det dubbla?

Modda scanner vet jag inte om jag vågar mig på. Jag har nog bara moddat min Holga och ska nog hålla mina mittihandentummar till det. :)

Johan Okker skrev:
Och så glömmer vi allt jag skrivit. Ikväll är jag helt virrig verkar det som.

Jag avsåg Polaroid Sprintscan 35 LE/Plus eller liknande. Inte Pola 4000. Jag ber om ursäkt för förvirringen.

Länk

haha! det är inte så lätt efter midnatt. :)

Okej, men den där hade Scsi. Det har jag inte på min Powerbook. Inte på PC´n som står undangömd heller.

Speedy skrev:
haha! det är inte så lätt efter midnatt. :)

Okej, men den där hade Scsi. Det har jag inte på min Powerbook. Inte på PC´n som står undangömd heller.

Förvirringen efter midnatt är helt klart inte att leka med. =)

Och mera förvirrande blir det att Mac isf släppt Scsi, var de inte scsi-förespråkare?

Nåväl, då är det kanske Dual III som gäller isf.

Ber om ursäkt för mina irrfärder.

mvh
Johan

Kanske e så. Jag har bara sett scsi på jobbets dator. Före min tid känns det som.

Lutar å Dual 3 också. Mest för att det kan vara latjo att ha nåt lite nyare om inte annat.

Tack för hjälpen alla!

ANNONS
Götaplatsens Foto