Annons

Scanner

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinaN

Medlem
Har försökt läsa mig till vilken scanner jag ska välja, men jag blir inte klok på alla termer och siffror.

Jag skulle vilja ha en bra nybörjarscanner, en flatbädds med möjlighet att scanna dia.

Jag vill till exempel kunna scanna dia och 10x15 kopior för: webben, utskrifter av kopior på skrivare, lagring av kopior på cd, kunna beställa utskrifter och förstoringar i storlekar från vanliga 10x15 upp till 50x70.

Har fastnat för Epson 1660 eller 2400. Någon sämre eller bättre? Skillnader? Fördelar/nackdelar?

Den optiska upplösningen är ju olika, men vad har detta för betydelse i praktiken? När märker man att tex att 2400 har högre upplösning, vid vilka tillfällen är det nödvändigt med denna högre upplösning?

Vad brukar det vara för krav på upplösning när man beställer utskrifter digitalt? Är då dessa scanners tillräckliga?

Tacksam för tips.
/Martina

MartinaN skrev:
upp till 50x70.
Vill du göra så stora kopior så behöver du en dedikerad filmskanner. Flatbäddarna får helt enkelt inte ut tillräckligt mycket information ur diorna om det är småbildsfilm.

Det finns många modeller men Minoltas är väldigt prisvärda, Scan Dual III mer specifikt. Sen kan man komplettera med en jättebillig flatbädd om man vill skanna påsikt.

Epson 3200 och Canon 9900 är bra flatbäddar som enligt många är lika bra som de billigare filmskannrarna. Men de är också en tusing dyrare än Minoltan.

Kolla
http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Scanners/Canon%209900F/page_11.htm
Samma site har en bra test på Epson 3200. Jag "föll" för den.

Jag har länge funderat på att byta in min EOS-utrustning mot en begagnad "grundutrustning" i mellanformat, men inte gjort det eftersom jag är halvdigital med filmscanner och inte känner för att lägga 20000 på en dedikerad mellanformatsscanner just nu. Skulle en Canon 9900 kanske vara något för mig? Även om den inte ger lika bra resultat som en mellanformatscanner så verkar den ju kunna ge bättre resultat från mellanformat än jag får från småbild med min Minolta Scan Dual II. Eller?

Det kommer den absolut att göra. Jag har en gammal Epson 1640 SU Photo och tycker att redan den med sina 1600 ppi är fullt användbar till mellanformat. Med en moderna Epson 3200 eller Canon 9900 så kommer kvaliteten att bli mycket bättre än småbild med en bra småbildsskanner.

Då satsar jag på en sån i väntan på bra tillgång till lab. Har redan börjat jaga mellanformat.

Har en Epson flatbädd 1650 med utrustning för filmscanning.
Går alldeles utmärkt med film från min 6x9. Eller alla format som jag använder på 120 film.
Men småbild är det sämre med. Där är det svårt att bli nöjd.
Från papperskopior blir det rätt bra ändå.
Men själv skulle jag nog vila ha en filmscanner också.
-Anders

Tyuvärr har jag inte lagt ut några bilder som gör 6x9 eller 120 film rättvis efter flatbäddscanning så det är ingen ide att leta hos mig. Men jag kan skicka om det är nån som är intresserad.

ANNONS