Annons

Att skanna gamla diabilder. Tips & tricks

Produkter
(logga in för att koppla)

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag har sparat i DNG från VueScan för att lättare kunna hantera bildfilerna in Adobe Camera Raw och i förhoppning om lite mindre bildfiler.

Tack för bokrekommendationen.

Jag börjar förstå varför. Jag upptäckte nämligen att det var lättare att fixa blåstick i kurvfliken/paletten i Lightroom med Tiff DNG än med vanliga Tiff. Vad beror det på att det är så?
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det där blev jag inte klokare av.
Finns den Att köpa?

Det var den här importfilen i Lightroom jag undrade över.
Profil inte fil. Lightroom och alla andra mina RAW-konverterare har ju en "standard"- eller defaultimportprofil normalt och om man inte vill att den ska kicka in vid import eller öppnandet av fil som i exv. Photolab (som saknar import men dock har standardprofil) så måste den deaktiveras.

Många konverteraranvändare upptäcker ju att deras kameror lämnar ifrån sig RAW som de vill korrigera lite automatiskt vid filimporten till konverteraren. De får då automatiskt en lite bättre startpunkt och slipper göra korrigeringar som de normalt alltid ändå vill göra.

Om din befintliga profil påverkade dina RAW på lite annat sätt än dina DNG, så kan det ju vara bra att skapa en ny för dina DNG.
 
Senast ändrad:

Bussmicke

Aktiv medlem
Verkar ha kommit en ny skanner, har inte sett något förrän nu. Nån som vet mer om denna?

 
ANNONS