Annons

Att skanna gamla diabilder. Tips & tricks

Produkter
(logga in för att koppla)

kjellepelle

Aktiv medlem
Ang Vuescan. Nån som använder det?
Vilket dpi skannar ni med?
Sparar ni bilden i 24 eller 48-bitar från Vuescan?

Jag kör 3600 dpi och 24 bitar ut. Råkade skanna några bilder med 48 bitar men då blev Varje bild 100 MB stor...
Jag använder Vuescan Pro och skannar med 4000 dpi (max vad min skanner klarar) och 24 bitar. Sparar i jpeg och då blir bilderna 4 - 5 MB
 

Bussmicke

Aktiv medlem
A och O når man har 10 000 bilder är att inte överarbeta. De allra bästa bilderna kan man naturligtvis skanna i 16 bitar (48 bitar i RGB), men för övriga räcker automatiken och 8-bitar. Eventuella bilder som man inser att man måste jobba mer med (efter att man granskat filerna) kan man skanna om.

Så håll det enkelt så blir det gjort.
Då kör jag 24-bitars Tiff så kan man alltid skanna om Större/Bättre vid behov.
Tack.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Tiff tar ju rätt mycket utrymme.

Jag hade kört DNG och sedan framkallat till JPG. Då har du ju kvar inställningarna med DNG om du av någon anledning behöver göra ändringar eller behöver ta fram en tiff-fil.
Sparas inte inställningarna i Tiff?
Tiff tog 32 MB
Tiff DNG tog 46 MB
Så det kan inte stämma då att Tiff tar mer..
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
DNG ger mindre filer.
Hur förklarar du då att mina Tiff blir större än de DNG jag får ut Vuescan ?
Nu förstår jag inte. Du säger ju samma sak som jag.

Generellt blir råfiler som DNG mindre än tiff-filer eftersom en äkta råfil bara har en färgkanal. Dessutom komprimerar DNG effektivare än många andra råformat.

Men om Vuescan skapar DNG-filer med en eller tre färgkanaler vågar jag inte svara på. Hur som helst brukar jag spara i DNG från Vuescan för att jag vet att DNG är ett utrymmesbesparande format som fungerar fint att öppna i olika råkonverterare.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Förlåt om jag var otydlig då. Jag menade de DNG som kommer från Vuescan,
Konverterade de Tiff jag scannade igår till DNG i Lightroom och de filern minskade från 104 till 70 MB per styck och de var skannade med 48 bit av misstag.

Peace :)
 

Bussmicke

Aktiv medlem
froderberg
Har även Silverfast 8 till Epson V850 men där går det inte att spara i DNG. Är det vettigt att skanna i Tiff och sedan konvertera till DNG.
Eller är Vuescan ett bättre val?

Vad säger du Magnus? Vill ha råd här vad som är bäst.
 
Senast ändrad:

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
froderberg
Har även Silverfast 8 till Epson V850 men där går det inte att spara i DNG. Är det vettigt att skanna i Tiff och sedan konvertera till DNG.
Eller är Vuescan ett bättre val?

Vad säger du Magnus? Vill ha råd här vad som är bäst.
Min erfarenhet är att det är enklare att få till bilder som rätt ut med Silverfast. Det spar tid. Med Vuescan har jag fått skruva mer med filerna i efterhand.

Men du får prova själv med vilket program som du enklast och snabbast når önskat resultat.

Filstorleken går att reducera i efterhand, så väljdet arbetsflöde som spar mest tid.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
froderberg På så vis. Vilket program använder du idag?
Jag är mest van med Vuescan för egen del.
i Vuescan går det att spara i DNG vilket det inte går i Silverfast Ai Studio.

Att skaffa Silverfast till Reflectan och uppgradera till Ai Studo för de andra är mycket kostsamt. Runt 4000 skulle allt gå på minst.
 
Senast ändrad:

dasa1203

Aktiv medlem
Hej! Använder också Vue Scan och har nu min svärfars dia samling att skanna in. Skulle vilja ha tips på bra och användbara inställningar. Vill skanna i DNG. Vilka inställningar föreslår ni i övrigt? Vänliga hälsningar och på förhand tack för hjälpen. Dag
 

hornavan

Aktiv medlem
Tack för svaret. Man får vara lite våldsam för att få ur filmen ur platsramarna.
I så fall är alla mina 3 exempel Kodachrome 25.
En variant är att kasta alla neg och dia när man gjort EN BRA digital kopia.
Om inte jag kastar så får någon annan ta på sig jobbet, så småningom.
Det är så mycket lättare när jag ser minskningen i plåtskåpet fyllt med pärmar.
PS- Jag föredrar att fotografera av mina gamla synder, dels för att jag kan jobba med RAW-filer, men också för att det går mycket snabbare och är mycket roligare.
Ta bilder är ju alltid trevligt.
 

Terje H

Aktiv medlem
Hej Terje

Har du använt en och samma skanner till alla dina bilder du hittills läst in eller har du förbrukat dem genom åren och köpt fler?

Jag har börjat läsa in mina - långt färre än dina - och funderat på hur bra de håller.
Hej Petter!
Jag har helt missat dina frågor, därför det dröjt med mitt svar.

Från början skannade jag in bilder dels hos en kompis, sedan på en tidning där jag jobbade. Köpte min första egna skanner runt 2003, en Minolta. Bytte till Nikon Coolscan runt 2007/2008. Har därefter skannat om tidigare inskanningar som var av för låg kvalitet (bristande kunskap och i för liten storlek). Min Coolscan tuffar på fortfarande. Mina bilder i mellanformat och storformat kommer jag fotografera av med digitalkamera.

Bilderna håller än, de är inskannade i tiff och i bra kvalitet. Däremot tar inskanningen tid (hög kvalitet) så under en heldag med inskanningar hinner jag inte mer än uppåt 300 bilder.

Vi får se hur allt utvecklas. Känner ofta frustration över att jag har så många bilder kvar att skanna in, kan idag gå några månader mellan varje intensiva inskanningsperioder.

Mvh Terje
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag känner igen det där, Jag har också sån där intensiva perioder och sen kan det gå tag i mellan. Dock om jag fotograferar av bilder med digitalkamera så kan jag beta av väldigt många rullar på en dag.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag killgissar att det går snabbare med Adobe DNG Converter, alternativt med Adobe Camera Raw. Segare program än Lightroom får man leta efter.
Det förstår jag Men det var inte svar på min fråga om det är dumt att konvertera från Tiff till DNG eller om Det är bättre att låta befintliga Tiff vara som det är?
 
ANNONS