Annons

SDK Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

pogu

Aktiv medlem
Det finns ett SDK ( Software Development Kit) till Nikon.
Finns det någon här på fotosidan som har använt det och som kan dela med sig av sina erfarenheter ?

(Vet inte riktigt om jag har lagt denna tråd i rätt forum....)

Senast ändrad:
Har tittat på det i jobbet. Det är en ganska hög abstraktionsnivå, och i mitt tycke rätt krångligt (åtminstonde att anpassa till våra behov). Dessutom verkade det svårt att köra många kameror på en dator med hjälp av det, så jag har gått över till att skriva egna rutiner som pratar PTP med kamerorna. Dock följer det med bra specifikationer på kamerornas extensioner av PTP-standarden, vilket är till stor hjälp, samt beskrivningar av protokollen som används till de kameror som kör ett eget protokoll över FireWire.

Så om du skall professionellt skriva mjukvara för Nikons kameror kan jag rekommendera att du ansöker om att få en kopia. Sen om programbiblioteket passar dina behov, det kan du bara avgöra själv.

/Andreas

Lite underligt att det inte finns folk som moddar firmware till kamerorna jag, menar, föutom D1-serien och kanske D100 så finns ju uppdateringar för fri nerladdning.

Men det kanske inte är så många fotografer som sysslar med programmering. Och antagligen vill dem ägna sig åt bildskapandet.

Men vafan, ryssen som moddade 300D kunde ju. Finns det firmware hack till någon Nikon Dslr?

ANNONS
Götaplatsens Foto