Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Se antal exponeringar på objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
De flesta kameratillverkare registrerar inte i Exif vilket objektivexemplar som används (serienumret), utan bara modell. Om ens det.

Canon skulle väl i teorin kunna registrera den saken - de är så vitt jag vet ensamma om att registrera vilket objektivexemplar som använts. Men de har nog bedömt att det inte är tillräckligt intressant. (För Canon skulle det väl vara en bra början att registrera antal exponeringar som kameran gjort i Exif :)

Använder du lr så kan du väl söka upp antal bilder du har tagna med det objektivet.
Sen göra en bedömning av hur mycket du slänger.
Det borde ge ett hum mellan tumme o pekfinger.

Använder du lr så kan du väl söka upp antal bilder du har tagna med det objektivet.
Sen göra en bedömning av hur mycket du slänger.
Det borde ge ett hum mellan tumme o pekfinger.

Tänkte mer på när jag köper ett begagnat objektiv där de påstår att de bara tagit ett fåtal bilder. Jag betalar inte lika mkt för ett 6 år gammalt objektiv som gått varmt dagligen med skydd som gör att den någrolunda ser fräsch ut vid försäljning än en som någon köpt för ett enstaka uppdrag, men inte använt den sen dess.

/Stefan

Det går inte.
Du får kolla serienummer för tillverkningsår. Datum vet jag inte om det går att se, tillverkaren kan.
Sen får man titta o känna på skicket.

Skicket har inte mycket med antalet exponeringar att göra utan beror mer på hur objektivet hanterats och vilken miljö det utsatts för.

Skicket har inte mycket med antalet exponeringar att göra utan beror mer på hur objektivet hanterats och vilken miljö det utsatts för.

Jag är ganska säker på att ju mer man använder ett objektiv desto mer slits det invändigt. Men visst håller jag med att man det synliga skicket och att man testar det är viktigt innan man köper.

Tänkte mer på när jag köper ett begagnat objektiv där de påstår att de bara tagit ett fåtal bilder. Jag betalar inte lika mkt för ett 6 år gammalt objektiv som gått varmt dagligen med skydd som gör att den någrolunda ser fräsch ut vid försäljning än en som någon köpt för ett enstaka uppdrag, men inte använt den sen dess.

/Stefan

Eftersom mycket bilder hamnar på nätet kan du nog se både när inköpet har gjorts, dvs när fotografen började använda det. Serienumret ger också en bra ledtråd också för då kan du ju se när det tillverkats. Sen kan du också se vad och hur mycket fotografen har gjort, har han fotat bergsklättring eller studio?

Om du är osäker kan du väl be om en ångervecka eller någon slags garanti om du inte har möjlighet att prova objektivet. Det har jag erbjudit när jag haft en tveksam köpare men ingen har någonsin använt den.

Jag håller f ö med Ventures ovan, ett nytt objektiv kan ha fått en smäll och ett gammalt kan vara pedantiskt skött, antalet exponeringar är mer en indikation på hur mycket det använts än indikation på slitage.

Är säljaren ärlig så är skicket inget problem.
Jag sålde mitt 80-200 efter drygt 20år som lät som ett tröskverk.
Priset och informationen var därefter och såvitt jag vet så går det än... men låter fortfarande som ett tröskverk.

Jag är ganska säker på att ju mer man använder ett objektiv desto mer slits det invändigt. Men visst håller jag med att man det synliga skicket och att man testar det är viktigt innan man köper.

Slitaget som uppstår vid fotografering är av trivial betydelse om man jämför med det slitage som uppstår vid ovarlig hantering av objektiv. Att tappa/stöta till objektivet påverkar det betydligt mer än vad tusentals exponeringar kommer göra.

ANNONS
Götaplatsens Foto