Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SecureDigital (Ultra 2 eller ej?)

Produkter
(logga in för att koppla)

micke_j

Aktiv medlem
Hej,

Jag ska köpa ett nytt minneskort till min digitalkamera (som jag även tänker använda till min Hama Mp3-spelare). Nu undrar jag över skillnaden mellan t.ex. SanDisk och SanDisk Ultra 2. Skillnaden i hastiget visas såklart då man tankar över bilderna/musiken mellan dator och digitalkameran. Men kommer man även att märka att det går snabbare att fota med kameran om man har ett Ultra2? Det kostar ju lite mer, undrar såklart om det är värt det?

Mvh
Micke

PS. Om någon vet hurpass ömtåliga SD-kort är så kan ni väl nämna något om det? Är förstås extra intressant då jag tänkt skifta mellan digitalkameran och mp3-spelaren. DS.

Enligt Microdatorn är SanDisks vanliga SD-kort nästan lika snabba som ultra-korten. För CF-kort är däremot skillnaderna stora.

DIFference skrev:
Ok, och hur många gånger man rederar o tömmer o fyller på o har sig spelar INGEN som helst roll antar jag? :)

Du ska kunna göra det ett antal tiotusentals gånger.

Inget varar för evigt, men kortet är nog omodernt innan det är utslitet.

Ok, men det här med Ultra 2 då. Det står ju att de ska skriva i en 10 mbyte/sek. Men det är bara när man skickar från/till kortet med datorn då? Det har inget med hastigheten för att spara en bild efter att man tryck på knappen på kameran att göra? För det är ju DET i så fall som är ett plus... Om det tar lite längre tid att kopiera till/från kortet när man INTE fotar kvittar ju.

Det handlar ju inte bara om minneskortets hastighet utan även om med vilken hastighet kameran klarar av att skriva till kortet. Jag hittar inget (inte så här snabbt iaf) om vad som gäller för en Dimage F300.

DIFference skrev:
Ok, men det här med Ultra 2 då. Det står ju att de ska skriva i en 10 mbyte/sek. Men det är bara när man skickar från/till kortet med datorn då?

Den snabbaste kameran jag känner till är Eos 1D mark II som skriver som snabbast med ca 7MB/s med ultra II SD-kort och 5MB/s med dito CF-kort.

Kompaktkameror brukar inte vara så snabba att skariva på kortet.

Jag skulla satsa på Sandisks vanliga kort.

Jag kommer inte ihåg siffrorna riktigt, men när jag hade samma frågaställning kring kort till min kompaktkamera (Pentax Optio 555) så kunde kameran skriva snabbare än ett normalt SD kort. Tror det var 2 Mbps till kortet och kameran klarar 3. Med tanke på att kameran kostade 5000:- så kändes det dumsnålt att spara en hundralapp eller 2 på ett billigare kort.

Verkar vara enrom skillnad mellan Sandisk Ultra2 och Sandisk original. Men då är frågan, blir ett Ultra 2 snabbare i min Minolta Dimage F300? Snababre att fota asså ;)

DIFference skrev:
Verkar vara enrom skillnad mellan Sandisk Ultra2 och Sandisk original.

Tycker du? Vad jag kan se och vad som Mikrodatorn säger är alla SD-kort väldigt snabba. Listan gäller mest CF-kort där skillnaderna är större.

Men då är frågan, blir ett Ultra 2 snabbare i min Minolta Dimage F300? Snababre att fota asså ;)

Du får väl leta efter en uppgigft där det står hur snabbt kameran kan skriva på kortet,

kolla www.dpreview.com

ANNONS
Götaplatsens Foto