Annons

Segt att kopiera i macOS Catalina

Produkter
(logga in för att koppla)

johanpehrson

Aktiv medlem
Hej!

Jag jobbar på en lite äldre mac (iMac sent 2012) men det har funkat bra fram tills jag nyligen uppdaterade till macOS Catalina.
När jag ska kopiera över bilder från hårdisken till en flyttbar disk via USB är det helt plötsligt suuupersegt. Alltså det går inte.
Det problemet hade jag inte alls med äldre versionen av OS.

Vad är det som hänt?
Behövs något mer uppdateras för att få en normal hastighet på överföringar?

Tacksam för tips!

/Johan
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Jag kör Catalina 10.15.5 och allt fungerar helt OK.
Som Lars säger här ovan - verkligen ingen beta!
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Kan jag gå tillbaka till den äldre versionen på nått sätt?
Om du har gjort regelbunda backuper med Time Machine så är det enkelt att gå tillbaka till förra versionen av macOS.

 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det finns en ny beta 1 ute. Jag kör den men har inga problem.
Det är 10.15.6 beta 1.
Förutom då skrivardrivarna för Epson 3880 som jag måste installera om för varje ny version,. Inte apples fel utan Epsons som envisas med att lägga dessa på fel ställe.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Vadå i Beta? Det är en släppt och officiell version av MacOS, och vad är det som är så dåligt med den version. Lite mer faktabaserade kommentarer vore på sin plats.
Det har varit extremt mycket problem med catalina och det beror på många saker och sitter man med dealines och i produktion har man knappast möjlighet att hålla på med massa problem.


Rådet är att avvakta med att uppgradera. Ligg kvar på Mojave om du vill slippa problem.
 

PMD

Aktiv medlem
Det har varit extremt mycket problem med catalina och det beror på många saker och sitter man med dealines och i produktion har man knappast möjlighet att hålla på med massa problem.
[/URL][/URL][/URL]


Rådet är att avvakta med att uppgradera. Ligg kvar på Mojave om du vill slippa problem.
I början av artikeln står detta:
"April 2020 UPDATE
We have 300 Macs running Catalina across our fleet (~14%). With the 10.15.4 release we feel it's safe to upgrade. However, please read this article before upgrading to ensure you're prepared.
"

10.15.5 släpptes häromdagen.

Jag är själv extremt konservativ när det gäller att uppgradera operativsystemet på min jobbdator. Jag kör macOS Sierra (10.12) på min jobb-Mac och uppgraderingen gjorde jag i höstas för att en viss programvara som jag behövde inte fungerade på macOS 10.11 (El Capitan).

Icke desto mindre har jag installerat 10.15 (Catalina) på en MacBook Air 11" (2012) som inte är jobbdator och har inte stött på några allvarliga problem, så jag tycker nog att man inte behöver avråda folk från att uppgradera, men det är en god idé att läsa igenom artiklar som den refererade för att se om det finns speciella problem som är relevanta.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Vi har några tusen macOS på jobbet och har inte upplevt kopieringsproblem relaterat till os-versioner. Varken i 10.13,14 eller 15.
Gör så här:
Hämta Blackmagics speed test och när prestandan för läs och skriv till både din interna disk men också din USB-disk.
Posta de siffrorna.



kolla också ett par andra saker.
Vilket filformat har USB-disken?
Vilken USB-version anser systemet att den använder?
Ansluten direkt?
Via hubb?
Bytt port?
 

vifra

Aktiv medlem
Det riktigt usla med Catalina är att det inte längre har stöd för 32-bitars program. En del fungerar, några dåligt andra inte alls. Eftersom jag sitter med en del äldre program så förblir jag med Mojave.
 
ANNONS