Annons

Segt Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
En Lightroomfråga...

Plötsligt går det allt oerhört långsamt i Lightroom. Dvs både bläddra mellan bilder och att redigera. Igår kväll - inga problem, nu som sirap.

Gjorde nya 1:1 previews, uppdaterade till Classic 9.2.1 men ingen skillnad. När jag bläddrar i Libraryläge flyter det på men i Developläget går det 2-3 sekunder innan nästa bild kommer upp, och under väntan gråas sidopanelerna ut.

(Möjligen kan det höra till saken att jag fick nån slags krasch igår. Grafikkortsrelaterat???? LR var dock inte igång. När jag startade datorn i förmiddags hittades inte min sekundärskärm, men det löstes efter ett par omstarter.)
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Grafikortsrelaterat - då var det ingen Mac i alla fall...... därav säkert problemet.
Kunde inte motstå frestelsen.......

/Macanvändare som aldrig har problem med LR. :cool:
 

Graylingman

Aktiv medlem
Grafikortsrelaterat - då var det ingen Mac i alla fall...... därav säkert problemet.
Kunde inte motstå frestelsen.......

/Macanvändare som aldrig har problem med LR. :cool:
Vad fint att du talar om det för mig! Vilken tur att jag hade avisering på mail påslaget så att jag snabbt fick information om att jag hade ett svar och kanske en lösning på mitt problem.

Stort tack för detta ytterst informativa och hjälpsamma inlägg!
 

thommya

Aktiv medlem
En Lightroomfråga...

Plötsligt går det allt oerhört långsamt i Lightroom. Dvs både bläddra mellan bilder och att redigera. Igår kväll - inga problem, nu som sirap.

Gjorde nya 1:1 previews, uppdaterade till Classic 9.2.1 men ingen skillnad. När jag bläddrar i Libraryläge flyter det på men i Developläget går det 2-3 sekunder innan nästa bild kommer upp, och under väntan gråas sidopanelerna ut.

(Möjligen kan det höra till saken att jag fick nån slags krasch igår. Grafikkortsrelaterat???? LR var dock inte igång. När jag startade datorn i förmiddags hittades inte min sekundärskärm, men det löstes efter ett par omstarter.)
Under Inställningar > Prestanda - har du "Använda Grafikprocessorn" av eller påslagen? Stäng av den om den är på och testa.
Brukar göra susen om det är grafikkortsrelaterat.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har testat både med på och av några gånger utan att märka skillnad. Dessutom verkar segheten variera. När jag startar om datorn eller LR kan jag ofta i developmodulen bläddra kanske ett tiotal bilder innan segheten återkommer.

Jag har haft en del för mig oförklarliga frysningar av datorn den senaste tiden där enda lösningen har varit hård omstart med strömbrytaren. Något kanske inte är helt friskt. Eller också är problemen helt orelaterade.
 

BeBest

Aktiv medlem
För närvarande har ju flera stora internetbolag, Facebook, Google bl.a. dragit ned på hastigheten på servrarna för att skapa utrymme så att myndigheterna världen över ska ha möjlighet att hålla videokonferenser. Kan orsaken till det sega LR stå att finna i dessa hastighetssänkningar? Kanske även Adobe sänkt sina servrars trafikförmåga?
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Det första jag skulle försöka avgöra om det är ett generellt problem eller ett problem som endast drabbar Lightroom. Kanske LR är det program som belastar datorn mest? Har du kollat att det finns plats på hårddisken? Kollat att din RAM inte har något problem. etc, etc.
 

thommya

Aktiv medlem
För närvarande har ju flera stora internetbolag, Facebook, Google bl.a. dragit ned på hastigheten på servrarna för att skapa utrymme så att myndigheterna världen över ska ha möjlighet att hålla videokonferenser. Kan orsaken till det sega LR stå att finna i dessa hastighetssänkningar? Kanske även Adobe sänkt sina servrars trafikförmåga?
Lightroom behöver inte vara uppkopplad mot internet för att fungera.
När du har gjort de första uppdateringarna för installation och version är den enda Internetkommunikation som krävs att verifiera det pågående prenumerationen. Om du har en månadsplan behöver du tillgång till internet var 30: e dag.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Prova att installera om drivrutinen till grafikkortet, det brukade hjälpa när jag körde Windows vid liknande problem, numera är jag befriad från sånt dravel ;)
 
ANNONS