Annons

Sekonic L-308B II Flashmate Light Meter

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Hej!
Var i sverige koper jag en sadan till ett bra pris?
Sedan forstar jag inte skillnaden mellan en Sekonic L-308S FLASHMATE och en Sekonic L-308B II Flashmate. B-modellen finns ju inte pa Sekonics hemsida. Har jag missat nagot? Formodligen har jag det. :)

L-308S har ersatt L-308B II. Om jag inte missminner mig är en av de större förändringarna hur informationen presenteras, dvs bättre skärm, tydligare ikoner och decimal angivelse av bråkdelar av bländarvärde/slutartid/ljusvärde.

Här kan du hitta information om den gamla: http://www.microglobe.co.uk/catalog/product_info.php?pName=sekonic-l308b-ii-flashmate-meter

Har du kollat priser på dessa på butiker inom EU? Kan nog vara en slant billigare.

Tack for detta. Deras priser verkar bra ocksa.
308S har kan man inte kora i aperture priority, det kanns som man vill kunna gora det ibland. Vad tycker ni om detta, kommer jag sakna den funktionen. I sa fall maste man kika mer pa 358-modellen. Visst ar jag i studion och vill kora med 2.8 ibland, da ar det ju finfint att ha aperture priority, eller? Eller kanske annu storre anledning om jag ar utomhus och vill veta vilken slutartid jag ska valja.
Ash, inte vet jag, gor min hjarna lite klar i amnet tack. :)

Det var länge sedan jag använde en L-308B II och jag använde den bara med blixt så jag kan inte påstå att jag saknade den funktionen där. Står man i studion, kör med blixt och vill ha ett visst bländarvärde så handlar det ju om att ändra effekten på ljuset så man får önskat värde. Därav ingen saknad.

Har man kontinuerligt ljus är det en annan femma.

Men visst kan det vara praktiskt att ha. Den större L-358 har ju en hel del andra finesser också. Vädertätningen, minnesfunktion, skillnad mellan mätningar, medelvärde, multipel blixtmätning, förhållande mellan blixt/befintligt ljus, etc. Den sista är inte så dum om man jobbar med blandad belysning. Men så kostar den en slant extra och är större.

Överlag är 308:an en bra mätare som räcker för de flesta i studion. Det är lätt att förköpa sig på finesser man inte behöver. Prylar är kul :)

Tack Max för ett bra argument att välja 308S. Jag får lägga till 685 kr för 358:an. Känns som det är värt det, även om jag inte kommer att använda alla finesser direkt. Funderar på hur mycket klumpigare den är också.

Jag valde 358:an och det är en oväntat trevlig prick. Det enda jag tycker är lite irriterande är storleken, den är lite skrymmande. Men det går att leva med.

Bästa funktionen för min del är att 358:an går att uppgradera så att man kan synka den med PocketWizards. Man slipper alltså sladden och kan bränna av blixtarna där man är.

Stiffneck skrev:
Jag valde 358:an och det är en oväntat trevlig prick. Det enda jag tycker är lite irriterande är storleken, den är lite skrymmande. Men det går att leva med.

Bästa funktionen för min del är att 358:an går att uppgradera så att man kan synka den med PocketWizards. Man slipper alltså sladden och kan bränna av blixtarna där man är.

Jag förstår, men ofta har man ju kamerna hängadens kring halsen ändå, och då är det väl bara att trycka till på radiosändarens testknapp. Jag kör för tillfället Bowens Pulsar, så jag har ingen användning för PW-modulen.

MWPhoto skrev:
Jag får lägga till 685 kr för 358:an.
Är det sådan liten skillnad i pris tycker jag att det är värt att skaffa den dyrare. Och så klumpig är den inte, jag kör med än större pryttlar och stör mig inte på det.

Ytterligare en fördel som jag glömde att nämna var att man kan vrida huvudet på 358:an, det gör att man lättare kan mäta och se mätvärdet direkt på displayen när man har knepiga vinkar att mäta på. Har utnyttjat det vid några tillfällen.

PW vore trevligt, men min mätare är inte Europeisk vilket är synd, frekvenserna sitter tydligen i mätaren och inte modulen, dumt nog. Jag får se det som att det sparar mig många tusenlappar i PW-moduler med tillbehör. Sladdar funkar fint för mig och än har jag inte blivit lat :) Får väl se om man blir det när man blir snorrik...

Ok Max, tack igen. Att man kan vrida den å se värdet kan ju vara bra, Och du, tänk lite på mig när du blir snorrik, hur länge dröjer det? :)

ANNONS
Götaplatsens Foto