Annons

sekvenstagning med d50

Produkter
(logga in för att koppla)

Wally

Aktiv medlem
har ställt in det mha hjulet men den tar inte fler bilder fast jag håller utlösaren inne en längre tid

Förutsatt att du har ställt in rätt (symbolen för sekvenstagning visas i statusdisplayen) så ska det funka. AF måste förstås ha fokus (grön punkt). Tänk också på att om man har brusreducering påslagen så minskar sekvenstagningshastigheten avsevärt.

Johannes

Om inte autofokusen har fattat (har för mig att den står på att auto-läget som standard) så ställ om den till AF-C.

Dvs att den fokuserar kontinuerligt. Annars väntar kameran med exponeringen tills den har fokuesrat. Hittar den inten fokus blir det heller ingen bild.

I C-läget får du bilder hela tiden, skarpa eller ej.

vad finns det mer för af lägen? fick kameran igår så jag har inte hunnit titta igenom den så noga :)

jag har iaf af påslaget på huset och på objektivet

Den har tre lägen:

AF-S: Fokuserar en gång, håller detta tills du tar bilden
AF-C: Fokuserar obereonde av om du trycker av eller inte
AF-A: Som skall vara ett intelligent läge som väljer mellan de båda ovan. Ibland har inte jag och min kamera samma åsikt om när den behöver fokusera om, vilket kan vara det som du råkat ut för också?

jag har ingen aning, hämta ut den igårkväll, så jag hann inte pilla så mkt med den innan jag skulle sova, nu är jag hemma och ska sätta mig ner och pilla lite igen

vart kan jag hitta af-lägena?

sekvenstagningen verkar bara funka i bra ljusförhållanden? eller om det inte är mycket föremål i sökaren? ska väl fungera ändå även om man kör på auto?

hittade 3 lägen på af, bla dynamisk osv, provade alla 3 men inga kunde ge sekvenstagning här i rummet, inget lampa tänd eller så, så det är ju inte så himla ljust här inne

I autoläget vill kameran använda blixt om det inte är tillräckligt ljust. Blixten måste återladdas efter varje exponering och det tar tid, därför fungerar inte sekvenstagning i autoläget.

Johannes

Fick du ingen instruktionsbok med kameran ?

Du kan ladda hem en digital variant hos Nikon.

/kent

jo det fick jag, men det stog inget om att det skulle vara bra ljus, men jag kom på det efter ett tag när jag märkte att det gick att ta sekvenstagning i bra ljus och inte i mörkt

Wally skrev:
jo det fick jag, men det stog inget om att det skulle vara bra ljus, men jag kom på det efter ett tag när jag märkte att det gick att ta sekvenstagning i bra ljus och inte i mörkt

Det står säkert från vilken slutartid sekvenstagningen är möjlig, du kan inte ta tex 3 bilder i sekunden om slutartiden är långsammare en vad som krävs för att 3 bilder skall kunna tas på en sekund, så det är helt rätt att det inte fungerar om slutartiden blir för lång, för att kompensera det kan du öppna bländaren mer eller öka isotalet.

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto