Annons

Selenium Toner

Produkter
(logga in för att koppla)

adan

Aktiv medlem
Hej,
Jag har Kodaks Rapid Selenium toner: men kag känner inte mig kunnig om seleniums toners fara för hälsan under användningen. Är det farligt eller mycket farligt att andas den indirekt.
Dessutom undrar jag hur mycket den tonar svartbilder på ILFORDs RC papper..
Tackar på förhand för all info.
Affan

Det är generellt sett svårt att tona plastpapper och Ilfords RC är inget undantag. Det bästa plastpapper som jag hittat för det ändamålet är Fineprint som du kan köpa från Photax.

Agående farligheten så vågar jag inte säga något på rak arm men jag tvivlar på att det är bra. En del tonare innehåller riktigt illaluktande svavelväten (eller vad det nu är) och då håller man ändå näsan borta. Du kan tona i vanligt ljus så öppna närmaste fönster.

Selentonare är framför allt mycket giftiga: märk flaskorna noga, använd pincett. Lämna kasserade selentonare till återvinning.

Kodak Rapid Senenium innehåller ammoniak, därav lukten.

Med risk för att vara tjatig: tonaren arbetar i emulsionen, inte i basen. Det har alltså ingen betydelse om papperen har plast- eller fiberbas. Det är endast varmtonspapper (med övervägande klorid i emulsionen) som ändrar färg vid selentoning. Skyddseffekten är densamma oavsett om bilden blir brun eller inte.

Luktande papper...

Jag brukar numera tona merparten av mina bilder gjorda på Emaks K888 med Selen (oftast 1+4). Även om jag sköljer papprena väl efteråt (absolut minst 30 men oftast 50-60 minuter) så luktar de svagt efteråt.

Min fråga är därför. Är dessa bilder på något sätt farliga. Jag antar att det inte är bra att äta men är det farligt att ta på dem?

/ Fredrik

steinick skrev:
tonaren arbetar i emulsionen, inte i basen. Det har alltså ingen betydelse om papperen har plast- eller fiberbas. Det är endast varmtonspapper (med övervägande klorid i emulsionen) som ändrar färg vid selentoning.
Visst är det så, och papper med silverbromid är sämre för toning. Däremot tror jag att den här kunskapen förvirrar mer än det förklarar. Den generella regeln kvarstår trots att den syftar på basen och inte på emulsionen.

Re: Luktande papper...

Skott skrev:
Även om jag sköljer papprena väl efteråt (absolut minst 30 men oftast 50-60 minuter) så luktar de svagt efteråt.
/ Fredrik [/B]

Först tackar jag för hjälpen från er i min fråga om selenium toner.

Fredrik, du menar inte att 30 min sköljetiden
gäller också plast papper? Eller?

Jag vet inte då jag aldrig använder plastpapper... Men jag skulle väl tro att sköljtiden då är kortare.
/ Fredrik

Pej skrev:
Visst är det så, och papper med silverbromid är sämre för toning. Däremot tror jag att den här kunskapen förvirrar mer än det förklarar. Den generella regeln kvarstår trots att den syftar på basen och inte på emulsionen.
Det är ingen regel, det är en missuppfattning som har bitit sig fast (möjligen för att Ilford Multigrade RC är vanligt förekommande och inte ändrar färg vid selentoning).

Under den tid som jag har varit aktiv på Fotosidan har jag efter bästa förmåga försökt vederlägga skrönor, missuppfattningar och lögner. Jag kanske ska lägga min tid på annat i fortsättningen.

steinick skrev:
Under den tid som jag har varit aktiv på Fotosidan har jag efter bästa förmåga försökt vederlägga skrönor, missuppfattningar och lögner. Jag kanske ska lägga min tid på annat i fortsättningen.
Skrönor, missuppfattningar och lögner (samt myter) är till för att vederläggas. Fortsätt gärna med det, steinick.

Olle

selen

Lars Erik - fortsätt med dina inlägg de är värdefulla- vi är ju trots allt få som sysslar med traditionell kopiering och toning. Selen är ett mycket giftigt ämne, det är därför bra att kodak säljer den färdiglöst. Selen är användbart som skyddstoning för ökad beständighet. Att tona
bilder i selen är svårt och ger ett svårkontrollerat resultat. Använd i stället kodak polytoner för att få ton i bilderna.

Lars Erik, jag anser att du har mycket att bidra med. Själv kommer jag hellre med en halv sanning än lämnar en fråga obesvarade. Det underlättar för mig att resonera så när jag vet att du korrekturläser mina inlägg.

steinick skrev:
Det är ingen regel, det är en missuppfattning
...och då skulle jag bli uppriktigt glad om du kunde räkna upp vanliga plastpapper som reagerar hyggligt på toning.

Pej!

Jag korrekturläser inte dina inlägg och jag avstår hellre från att svara än leverera en halvsanning.

Ilford Multigrade RC går utmärkt att sepiatona och att blåtona. Om du selentonar dem ser du ingen förändring i bildtonen, men du har likväl överfört silvret till silverselenid och bilderna kommer aldrig att bli bruna (som alla otonade bilder blir). Agfa Viradon fungerar utmärkt.

Agfa Multikontrast RC går att sepiatona, blåtona och selentona (om du har hög konc, exempelvis 1+4, splittonar det lätt). Agfa Viradon fungerar utmärkt.

Kentmere VC Select testade jag på 90-talet och det gick alldeles utmärkt att tona.

Detta är de plastpapper jag arbetat med de senaste tio åren. Eftersom jag huvudsakligen gör utställningsbilder i svartvitt jobbar jag nästan bara med barytpapper (det anses inte fint att ställa ut bilder på plastpapper). Dock gör jag alla testbilder på Multigrade RC (inklusive sepiatoning).

Hej Lars-Erik

Jag vet inte riktigt om jag håller med dig till 100%. När jag har kört 1:20 selentomer (kodaks) med Ilford MGIV, både RC och FB tycker jag att jag får lite mer tryck i svärtan. Jag misstänker att du med tonförändring menar färgförändringen man kan få till på andra papper. Kan du kommentera detta vore jag glad!

För övrigt vill även jag slå ett slag för Photekemikas FinePrint papper. Verkar tona lätt och har en juste djupsvärta. Pratatde med Photax härom veckan och de sa att det nog kommer en "pärlad" yta snart, hittils har endast blank yta funnits och det tycker jag inte var så snyggt på ett RC papper.

Hej Lars-Erik!

Har du några tankar om "svärtan"? Vad krävs för att få "tryck" i bilderna? Spädning av tonern och tider? Jag tror att jag får Ilfords Multigrade IV papper att få något bättre djupsvärta när jag använder 1:20 spädd toner i ca 10 minuter, rumstemp. Tror du jag får bättre resultat vid annan spädning/temperatur?

mvh

/Anders

När man selentonar bromidpapper (som t.ex.Ilford Multigrade) får man en ökning av maxsvärtan med ca 0,3 om man mäter med en densitometer (eller studerar andras mätningar). Det är framför allt bildens mörkare partier som påverkas och det blir mer "tryck" i bilden. Om du tycker att det är segt att tona i 10 min kan du köra med mer koncentrerad tonare, t.ex. spädning 1+9, 3-5 min brukar bli bra.

Jag selentonar alltid utställningsbilder, normalt 5 min i 1+9 (såvida de inte tonas på annat sätt, sepia eller dylikt).

ANNONS