Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sellply - Lurendrejeri eller oförstånd?

Produkter
(logga in för att koppla)

vifra

Aktiv medlem
Är ju en sån som ofta kolla Tradera. Där finns företaget Sellply, som säljer allt möjligt som folk vill bli av med. Just nu har dom en annons ute på Tradera, där man försöker sälja en Ilford Delta 400, 24 exp. för 150 kr.

Länk

Köpa en ny med 36 exp. kostar 89 kr från Photax.
På kul ställde jag en fråga till säljaren. Undrar om dom svarar?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Sellply brukar inte ha en aning om vad det är de säljer eller vad det kan vara värt. Och de brukar inte kunna/vilja svara på frågor.
 

Ventures

Aktiv medlem
Vad jag hört är att de också har något konstigt betalsätt.
Jag fick en notis från tradera att man flyttat min annons för att den låg i fel kategori. Det verkar de inte göra med sellspy. Nästan alla deras annonser ligger fel och de kallar saker för helt fel.
Cykelskor heter längdskidpjäxor, vanligt paraply är fotoutrustning osv, osv.
Troligen kan man göra fynd eftersom de är helt fel prissatta. Men ofta är det helt vansinniga överpriser också.
 

larsol

Aktiv medlem
Det är säljaren som lämnar in sina saker till Sellpy för försäljning och bestämmer priset, Sellpy är bara en mellanhand, man får hålla koll på priset för ibland är det onormalt högt. Har själv köpt Barbiedockor till min dotter och det har fungerat hur bra som helst.
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Sellpy har ingen större kunskap om vad de säljer. Snabbt o billigt är det som gäller. Skulle köpa en billig kostym att ha i orkestern men när den kom hem hade det bara blivit en kavaj. Det var inga problem med att häva köpet utan det tog bara lite lång tid. I nästa försök kostade kostymen 170 kr och det var lite oklart vilket material den var sydd i. Det stod olika i produktbeskrivningen och på fotona. Väl hemma visade det sig att den var sydd i en exklusiv yllekvalitet och i ett okänt varumärke. Så det var ett väldigt bra köp. Men nu håller jag mig borta från Sellpy.
 

nivas

Aktiv medlem
Håller med dom tidigare inläggen.
De hos Sellpy som lägger upp annonserna har ofta väldigt begränsade kunskaper om produkterna, funktionen och ibland även marknadsvärdet kontra skicket.
Har köpt en hel del prylar från dom, och betalning, leveranser och förpackning har varit toppklass - men det gäller att veta vad man köper. Har alltid varit mycket nöjd.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nästan alla deras annonser ligger fel och de kallar saker för helt fel.
Cykelskor heter längdskidpjäxor, vanligt paraply är fotoutrustning osv, osv.
Precis. När jag letade efter Mac Mini för några år sedan försökte de sälja AirPort Time Capsule som Mac Mini ...
 

Lazarus-66

Aktiv medlem
Just nu har de en Dörr-blixt som de skriver är en Canon.
Det råkar stå f/Canon på den...

Ofta när ett objektiv har ett filter på, så skriver de texten som står på filtret istället.

Även objektiv med telekonverterare säljs som enbart objektiv, men med fel uppgifter om märke etc.

Ett stativ just nu säljs för 2600:- om jag minns rätt och så har de skrivit info från säljaren: "Inköpspris 1300:-"

Såg en Minolta Dynax som angavs som märke Hama, bara för att objektivlocket var ett Hama.

Jag har meddelat dem om runt 10 misstag/felaktigheter och de har inte ändrat en enda annons och bara svarat på ett meddelande, så nu skiter jag i dem.
Vill de framstå, som idioter, så får de göra det.
Jag trodde de ville framstå, som försäljningsproffs, men men...
 

sceptic

Aktiv medlem
Precis som för alla typer av auktioner (eller försäljningar i allmänhet) så är det "informationsövertag" som avgör vem som går vinnande ur affären.
En välinformerad köpare kan se att Hamafiltret (som den okunnige säljaren använt för att beskriva objektivet) sitter på en Leicaglugg och köpa den till ett vrakpris och omvänt kan en skrupelfri (eller bara okunnig) säljare lägga ut något alldeles för dyrt som en oinformerad köpare gladeligen köper.
 

PMD

Aktiv medlem
"Den nybyggda lokalen ligger i Rosersberg utanför Stockholm. Lokalerna kommer att användas för att skala upp Sellpys snabbt expanderande verksamhet med starkt fokus på hållbarhet."

Sellpy kommer att fokusera på att sälja robusta grejer alltså?

"Sellpy sköter allt från insamling, kvalitetskontroll och fotografering till försäljning och distribution. Ambitionen är att skapa samma köpupplevelse för second hand online som för nya produkter, uppger bolaget."

Jag tror att Sellpy har lite jobb att göra ett tag framöver för att uppfylla den ambitionen ...
 

Ventures

Aktiv medlem
Passa på. Ett objektivlock till Nikon. "Bredd 8 cm" och "svart" av kinesisk pirattillverkare säljes på Tradera med utgångspris endast 600 kr.
Jag vet att man inte får göra reklam här men kunde inte hålla mig. :)
SELLPY i sitt esse.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Jag har kollat ibland på Sellpy. Och anmält till Tradera flera gånger, då de säljer gamla analoga kameror som digitala och liknande. Tradera har i de flesta fall flyttat annonserna..
 

PMD

Aktiv medlem
Idag dök det upp en Sellpyannons för
"Sony, Analog kompaktkamera, Cybershot, Rosa/Silverfärgad"
:D
 
ANNONS