Annons

Sensorrengöring på en EOS 5D med tanke på fettet runt sensorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sandeep

Ny medlem
Hej.

Jag undrar om någon kan ge mig råd angående hur jag kan rengöra senorn på min EOS 5D. Jag har blåst med en blåsbälg och det tar bort det mesta men om jag efteråt lyser med en ficklampa och håller den lite vinklat mot sensorn så kan jag fortfarande se att det lite här och där sitter dammkorn kvar för det sprider ljuset från ficklampan och kan således upptäckas. Vissa är dock enormt små och man måste anstränga sig för att se dem. Vid bländare 22 så syns de svagt och ej alls vid bländare 4 så klart. Vissa prickar syns dock lite tydligare och det är retligt.

Jag läste på cyberphotos hemsida att 5D och alla de olika 1D modellerna har en kant av fett runt sensorn och därför ska man undvika att själv rengöra med en sån där antidust pensel som är svindyr.

Är det någon som har haft samma problem? Kan man lämna in kameran och få fettet borttaget eller har det någon som helst funktion och måste sitta kvar? Om man får bort fettet, är det sen fritt fram för att pensla för att få bort dammet från lågpassfiltret framför sensorn?

Tacksam för alla råd.

Mvh / Sandeep
 
HEj
JAg kör med en bred "tops" o vätska,Eclipse Optical , men tydligen har en liten del av 5D en annan beläggning på glasskivan ovanför sensorn som skadas av vätskan så Eclips har två olika, sök på Eclips och 5D

Jag ser till att inte röra sidrna, dvs vänder padel fel väg (dvs den breda vägen, tills jag når sensorn, då vänder jag den på tvären

Roine
 
ANNONS