Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sensorrengöring på Nikon D3
- Trådstartare Teodorian
- Start datum
Johan Ahlbom
Aktiv medlem
Jag använder en svart blåsbälg från hama, har funkat bra hittils för mig
Blåser rent inför viktiga uppdrag/bilder eller om jag råkar se damkorn på bilden..
/johan
/johan
Teodorian
Aktiv medlem
Johan Ahlbom skrev:
Jag använder en svart blåsbälg från hama, har funkat bra hittils för migBlåser rent inför viktiga uppdrag/bilder eller om jag råkar se damkorn på bilden..
/johan
Jag har också en sådan blåsbälg men räcker den verkligen?! Det finns ju massor av mer eller mindre avancerade verktyg för sensorrengöring. I förra numret av Kamera och Bild tog de upp några stycken. Jag har ingen lust att rengöra sensorn före/efter varje objektivbyte men vill ju inte heller förstöra fina bilder med irriterande dammfläckar. Har någon förresten testat om "dammborttagningen" i Capture NX fungerar? Jag tog en referensbild direkt när kameran var ny.
divander
Aktiv medlem
Det är jag som är den skyldige för testet av dammborttagningsprylarna i Kamera &Bild.
Den svarta bälgem som var med i testet var från Kaiser, men är i princip samma som Hamas. Min erfarenhet är att en bälg av den här typen fungerar riktigt bra och kostar dessutom nästan ingenting.
Visual dust är ett ännu bättre alternativ. Den är mindre, enklare att använda och tar bort dammet helt (med en bälg blåser man i värsta fall bara runt dammet inne i kameran).
tyvärr så kostar den en hel del mer.
Enligt min mening är de här två de mest intressanta dammbortagningsprylarna på marknaden.
Den svarta bälgem som var med i testet var från Kaiser, men är i princip samma som Hamas. Min erfarenhet är att en bälg av den här typen fungerar riktigt bra och kostar dessutom nästan ingenting.
Visual dust är ett ännu bättre alternativ. Den är mindre, enklare att använda och tar bort dammet helt (med en bälg blåser man i värsta fall bara runt dammet inne i kameran).
tyvärr så kostar den en hel del mer.
Enligt min mening är de här två de mest intressanta dammbortagningsprylarna på marknaden.
snap
Aktiv medlem
Jag har testat det mesta i sensorengöring eftersom ff i känsliga miljöer suger åt sig damm etc.
Det sättet som jag tycker fungerar bäst är följande
1.Blås bort det som går med blåsbälg
2.Använd sensible dust penslar ladda dom med tryckluft tex air duster 4-44 finns på clas olson
o dra penseln över sensorn så suger den upp det mesta.
3.Finns tops i syntetmaterial yfo säljer dom för dyra pengar finns även på elaffärn Elfa till betydligt billigare pengar.
Topsen tillsammans med eclips vätskan så våtrengör du sensrorn
4.Att användsa en sensor lupe med belysning i frånsensible dust underlättar eftersom du ser var skiten sitter o inte behöver göra massor bildkollar.
i början körde jag med paddlar ifrån sensible dust men tycker det sög pga att dom luddar o kommer du åt ljususchaktet så har du fått ett bomullsfält där.
Har även köpt bytterfly en pesel med motor från visible dust den funkar men den första modellen jag har är benägen att trilla i sär(penseln lossnar)
Testade även sensorengöringsvätska från visible dust men upplevde den sämre pga att den torkade inte lika bra (lämnade ränder efter sig)
Testade även topsen från visible men dom är av bomull o luddar så jag tycker dom inte var bra.
Har även testat billigare penslar från tex clas olsoon men tyvärr fungerar dom inte lika bra som dom svindyra från visible dust.
Det absolut viktigaste vid rengöringen är få bort allt löst som skulle kunna (skrapa,skada) sensorn
vid våtrengöringen oavsett om du använder tops/paddlar.
Sedan är det viktigt att inte använda för mycket vätska på en gång ett par droppar på topsen räcker.
När jag är på uppdrag utomlands så gör jag rent sensorn 1-2 per vecka visserlgen jobbar jag i känsliga miljöer stränder bla.
Oavsett om man är försiktig vid objektiv byten så känns det som ff suger åt sig damm etc.
Försöker i största möjliga mån använda 2 hus med olika objektivuppsättning för att minimera objektivbyte.
Visserligen kör jag inte Nikons ff men det är garanterat ingen skillnad för det.
2.Använd sensible dust penslar ladda dom med tryckluft tex air duster 4-44 finns på clas olson
3.Finns tops i syntetmaterial yfo säljer dom för dyra pengar finns även på elaffärn Elfa till betydligt billigare pengar.
4.Att användsa en sensor lupe med belysning i frånsensible dust underlättar eftersom du ser var skiten sitter o inte behöver göra massor bildkollar.
i början körde jag med paddlar ifrån sensible dust men tycker det sög pga att dom luddar o kommer du åt ljususchaktet så har du fått ett bomullsfält där.
Har även köpt bytterfly en pesel med motor från visible dust den funkar men den första modellen jag har är benägen att trilla i sär(penseln lossnar)
Testade även sensorengöringsvätska från visible dust men upplevde den sämre pga att den torkade inte lika bra (lämnade ränder efter sig)
Testade även topsen från visible men dom är av bomull o luddar så jag tycker dom inte var bra.
Har även testat billigare penslar från tex clas olsoon men tyvärr fungerar dom inte lika bra som dom svindyra från visible dust.
Det absolut viktigaste vid rengöringen är få bort allt löst som skulle kunna (skrapa,skada) sensorn
Sedan är det viktigt att inte använda för mycket vätska på en gång ett par droppar på topsen räcker.
När jag är på uppdrag utomlands så gör jag rent sensorn 1-2 per vecka visserlgen jobbar jag i känsliga miljöer stränder bla.
Oavsett om man är försiktig vid objektiv byten så känns det som ff suger åt sig damm etc.
Försöker i största möjliga mån använda 2 hus med olika objektivuppsättning för att minimera objektivbyte.
Visserligen kör jag inte Nikons ff men det är garanterat ingen skillnad för det.
Teodorian
Aktiv medlem
snap skrev:
Jag har testat det mesta i sensorengöring eftersom ff i känsliga miljöer suger åt sig damm etc.
Tack för informationen. Jag skall prova mig fram.
Makten
Aktiv medlem
Ett tips i största allmänhet är att inte byta objektiv inomhus. Det verkar som att det mesta av sensordammet är små fibrer från textilier, och sådant finns inte utomhus. Alla vet väl hur det ser ut när solen skiner in genom ett fönster i ett annars dunkel rum. Då ser man hur extremt mycket partiklar det är i luften inomhus, som vanligen är helt osynliga.
Tore, kolla din mail förresten!
Tore, kolla din mail förresten!
boris.bonasin
Aktiv medlem
Nu har jag försökt mig på att rengöra sensorn på D3 två gånger. Båda gångerna har slutat i fiasko. Första gången använde jag en blåsbälg från Hama. Resultatet blev att jag fyllde hela kameran med damm. Inför andra gången köpte jag en Artic Butterfly 724 i tron av att det inte skulle kunna misslyckas - Men jag hade fel. Jag fick bort dammet men istället så smetades något annat konstigt ut över sensorn.
Kontentan av mina klantiga försök att rengöra sensorn har slutat med att jag i båda fallen har fått skicka kameran till Lasses...
Hur har alla ni andra gjort när ni har rengjort sensorn på D3? Den drar, som tidigare nämnts, åt sig damm som bara den.
Kontentan av mina klantiga försök att rengöra sensorn har slutat med att jag i båda fallen har fått skicka kameran till Lasses...
Hur har alla ni andra gjort när ni har rengjort sensorn på D3? Den drar, som tidigare nämnts, åt sig damm som bara den.
Senast ändrad:
larsborg
Aktiv medlem
Du har alltså ingen aning om, att märkesverkstaden brukar rengöra gratis?
Mecka själv i en svindyr D-SLR verkar hysteriskt!
Fortsätt att skicka kameran till Lasses i Nacka..., de vet hur man gör!
Snart kommer väl en artikel, i någon av de finurliga fototidningarna, hur man bygger sin Nikon D3, med delar från olika håll ...
Mecka själv i en svindyr D-SLR verkar hysteriskt!
Fortsätt att skicka kameran till Lasses i Nacka..., de vet hur man gör!
Snart kommer väl en artikel, i någon av de finurliga fototidningarna, hur man bygger sin Nikon D3, med delar från olika håll ...
boris.bonasin
Aktiv medlem
Jodå, jag vet att märkesverkstäderna rengör gratis under det första året. Problemet är bara att jag bor i Ronneby, vilket innebär att jag blir utan kamera i en vecka varje gång jag skickar iväg den. Därav mina klantiga försök att rengöra själv.
Hädanefter kommer jag dock att alltid skicka iväg kameran för rengöring. Det blir alltså till att köpa in ett enklare backup-hus.
Hädanefter kommer jag dock att alltid skicka iväg kameran för rengöring. Det blir alltså till att köpa in ett enklare backup-hus.
Lena W
Aktiv medlem
Teodorian skrev:
Har någon förresten testat om "dammborttagningen" i Capture NX fungerar? Jag tog en referensbild direkt när kameran var ny.
Om "dammborttagningen" ska funka i NX bör du ta en referensbild direkt innan du plåtar. Dammet flyttar ju sig, så man måste "uppdatera" bilden med jämna mellanrum.
Gjorde en referensbild en gång, men sensorn var inte dammig, så jag hade ingen nytta av funktionen den gången.
//l