Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensorskit på Canon 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Är Canons 30D känsligare för att få in damm på sensorn än övriga kameror?

Frågan är väl lite befängd men jag börjar tro att det är så. Hade en 350D innan i ca 1 år. Gjorde ren sensorn 1 gång med pensel och några gånger med blåsbälgen. Min 30D, som jag använder på motsvarande sätt, verkar vara rena magneten.

Kan det vara så, att 30D "laddar upp" sensorn med statisk elektrisitet mer än t.ex. 350D? Finns det någon förklaring eller är det "fel på fotografen"?

Nu har det gått så långt att jag verkligen tänker mig för innan jag gör objektivbytet beträffande miljö, om det är nödvändigt etc etc.

Fundersam

//Micke

Min var apskitig redan när den kom. Kan vara så att det var "skitigare" i fabriken när de gjordes, och mycket smuts är i spegelhuset, som skakar loss lite då och då. Spelar ingen roll om man byter slarvigt eller ej om dammet redan är i kameran från början.

/Björn

Jag upplever samma sak som du Michael. Så fort jag byter objektiv på min 30D så blir den full av skit som dessutom är svårare ett blåsa bort än på 350D'n. Får blåsa 3-4 gånger då skiten flyttar sig hela tiden och även min var full av skit vid leverans. Nu kommer jag behålla 400mm på 30D'n och använda andra objektiv på 350D istället. Behöver ändå bara kraften i 30D för fågelfoto, bildkvaliten är ju förutom bruset samma på 350D.

ANNONS