Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Separata hemsidor eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Det här något jag funderat en del på slutet, och det gäller egentligen inte bara hemsidan utan allmänt om man ska satsa på vara bred eller specialisera sig mer inom fotografin.

Jag har som mål att kunna leva på fotografin, att vara egen och styra över min egen tid. Min far har varit egen företagare hela sitt yrkesverksamma liv och jag har sett både fördelarna och nackdelarna med att vara egen, men det är vad jag vill göra framöver. Har i dagsläget egen firma, på sidan om mitt vanliga jobb som systemutvecklare.

Som det är nu så har jag mest bröllop och barnfotograferingar, men även en del företagsjobb. Jag är även ansluten till Folio bildbyrå, vilket jag nyss har blivit ansluten till så jag har lite svårt att veta vad jag har att förvänta mig därifrån. Jag bor i Umeå, så det har blivit mest jobb i närheten, men har även fotograferat nåt bröllop utanför Umeå.

Om man kollar på andra fotografer i Umeå, så fotar de flesta allt från bröllop, barn och porträtt till företagsjobb men det är några som specialiserat sig lite mer. Som det känns är det svårt att bara leva på bara bröllop eller bara fota barn tex, och det skulle jag inte vilja göra heller då jag tycker det är kul att fotografera allt från barn till natur och företagsjobb.

Bildbyråfotografering tycker jag är kul, eftersom jag själv kan välja vad jag vill fotografera så den vill jag satsa mer på. Eftersom jag gillar att vara ute i naturen och äventyr av olika slag så kan jag fota det och sälja via bildbyrån så det tycker jag är bra. Tycker även det är kul att göra företagsjobb, som porträtt och eventfotografering. Men som det varit så har jag mest haft barn-/ och bröllopsfotograferingar, men skulle jag få välja själv hade jag velat fota mer åt företag.

Efter allt svammel så är frågan egentligen om man ska försöka separera sin verksamhet med olika hemsidor för olika typer av jobb? Vad vinner jag på det i så fall, upplevs man som mer seriös, bättre sökresultat på google osv? Har läst flera artiklar, speciellt utomlands, men även här i Sverige att man bör specialisera sig eller åtminstone har separata hemsidor för sin verksamhet för att framstå som seriös och då i sin tur få mer jobb.

Vad tycker ni, och hur hade ni resonerat?
 
Senast ändrad:
Vad tycker ni, och hur hade ni resonerat?

Du ska ha en webbplats. Varför? Enklare för dig att hantera och mer begripligt för marknaden.

På webbplatsen väljer du sedan hur du ska presentera dig. Antingen är du fotograf och gör alla typer av jobb, eller så begränsar du dig till de områden du anser dig kunna leverera bra resultat.

På vår reklambyrå predikar vi ständigt att man ska vara tydlig med vad man är. Så tydlig som möjligt är grundregeln. Säljer du bröd är det vad du ska berätta. Är du grym på att sy kläder ska det vara ditt budskap. Allt-i-ett-tänket är svårt att konkurrera med.



www.bilderavmig.se
 
Det här något jag funderat en del på slutet, och det gäller egentligen inte bara hemsidan utan allmänt om man ska satsa på vara bred eller specialisera sig mer inom fotografin.

Jag har som mål att kunna leva på fotografin, att vara egen och styra över min egen tid. Min far har varit egen företagare hela sitt yrkesverksamma liv och jag har sett både fördelarna och nackdelarna med att vara egen, men det är vad jag vill göra framöver. Har i dagsläget egen firma, på sidan om mitt vanliga jobb som systemutvecklare.

Som det är nu så har jag mest bröllop och barnfotograferingar, men även en del företagsjobb. Jag är även ansluten till Folio bildbyrå, vilket jag nyss har blivit ansluten till så jag har lite svårt att veta vad jag har att förvänta mig därifrån. Jag bor i Umeå, så det har blivit mest jobb i närheten, men har även fotograferat nåt bröllop utanför Umeå.

Om man kollar på andra fotografer i Umeå, så fotar de flesta allt från bröllop, barn och porträtt till företagsjobb men det är några som specialiserat sig lite mer. Som det känns är det svårt att bara leva på bara bröllop eller bara fota barn tex, och det skulle jag inte vilja göra heller då jag tycker det är kul att fotografera allt från barn till natur och företagsjobb.

Bildbyråfotografering tycker jag är kul, eftersom jag själv kan välja vad jag vill fotografera så den vill jag satsa mer på. Eftersom jag gillar att vara ute i naturen och äventyr av olika slag så kan jag fota det och sälja via bildbyrån så det tycker jag är bra. Tycker även det är kul att göra företagsjobb, som porträtt och eventfotografering. Men som det varit så har jag mest haft barn-/ och bröllopsfotograferingar, men skulle jag få välja själv hade jag velat fota mer åt företag.

Efter allt svammel så är frågan egentligen om man ska försöka separera sin verksamhet med olika hemsidor för olika typer av jobb? Vad vinner jag på det i så fall, upplevs man som mer seriös, bättre sökresultat på google osv? Har läst flera artiklar, speciellt utomlands, men även här i Sverige att man bör specialisera sig eller åtminstone har separata hemsidor för sin verksamhet för att framstå som seriös och då i sin tur få mer jobb.

Vad tycker ni, och hur hade ni resonerat?

Jag skulle välja separata sajter för de olika verksamheten av tydlighetsskäl, då kan tex bröllopskunderna läsa om bröllop och slipper se information om tex natur eller produktfoto. Det gillar google också, fokus. Då kan du orientera runt hur man bokar brölloppsfotograf, tips fler exempelbilder etc etc.

Självfallet kan du länka mellan.
 
Hej!

Jag arbetar väldigt aktivt med olika hemsidor inom mitt eget företag (ej fotografi). Totalt har jag cirka 50 olika domäner för ett och samma bolag, dom är dels inriktade geografiskt och dels tjänstemässigt.

Jag skulle absolut rekommendera dig att ha olika hemsidor - men en huvudsida där allt finns med och det är även denna som står på all marknadsföring, epostsignaturer och visitkort.

Fördelarna är enl mig följande
- Desto fler ställen du syns på desto fler kunder kommer att anlita dig.
- Bättre placering på google - förutsatt att du väljer bra domännamn.
- Du kan framställa dig sj som ett proffs på specifika uppdrag istället för en "allt i allo".

Som liten företagare är det inte ovanligt att man får ta en massa olika jobb - både på gott och ont. Tänk dock på att kunderna hellre anlitar någon som framstår som specialiserad mot exakt det dom söker.

/Dan
 
Jag är inne på eran linje med att ha separat sajter för olika verksamheter, alla fall dela in dem på två olika.

En inriktad mot mer privat marknaden, tex Bröllop och barn-/familj och en inriktad mot kommersiella jobb.

Det som är frågan är hur man ska tänka med bildbyråjobben, som är mer lifestylefotografering, om det ska ligga på den kommersiella sajten eller om jag ska dela in det i tre sajter eftersom det blir mycket barn, familj och äventyr som kanske inte helt passa in på den kommersiella sajten?

Edit: Det som är risken, är att det kan man bli glest med inlägg på bloggen om man separera dem för mycket då jag inte direkt är fullbokad hela tiden.
 
För cirka 100 kr ex moms får du egna domäner, bättre om du ska länka mellan domäner för bättre sökresultat och dessutom ser det bättre ut, enl mig iaf.
 
"Det här något jag funderat en del på slutet, och det gäller egentligen inte bara hemsidan utan allmänt om man ska satsa på vara bred eller specialisera sig mer inom fotografin."

Jag skulle tro att ditt steg mot att leva på din fotografering också helst skulle inbegripa att då plåta just de sorters bilder/genre som du brinner för. Om jag trodde att jag har vad som krävs för att ro hem det rent ekonomiskt med just en speciell gren inom foto så skulle jag köra på det, det vore lite som en dröm som blev sann. Om jag var osäker skulle jag se framför mig att jag nog kommer att få bredda mig tills ekonomin täcker upp. Att ta de jobb som finns liksom.
 
Det är otroligt irriterande med företag som sätter upp en massa olika domäner för att försöka locka till sig kunder. Söker man efter en professionell tjänst och upptäcker att ett företag skapat en massa olika sidor känner man sig bara lurad. Vår bostadsrättsförening i Stockholm valde för inte så länge sedan bort ett företag av just denna anledning. Det handlade om omputsning av fasaden och ett sådant jobb ligger runt 3 mkr som de inte ens fick tillfälle att offerera när vi väl upptäckte att det var samma företag. Ska man ha flera olika hemsidor måste det handla om olika verksamheter som inte går in i varandra, annars blir det oseriöst i mångas ögon.
 
Det är otroligt irriterande med företag som sätter upp en massa olika domäner för att försöka locka till sig kunder. Söker man efter en professionell tjänst och upptäcker att ett företag skapat en massa olika sidor känner man sig bara lurad. Vår bostadsrättsförening i Stockholm valde för inte så länge sedan bort ett företag av just denna anledning. Det handlade om omputsning av fasaden och ett sådant jobb ligger runt 3 mkr som de inte ens fick tillfälle att offerera när vi väl upptäckte att det var samma företag. Ska man ha flera olika hemsidor måste det handla om olika verksamheter som inte går in i varandra, annars blir det oseriöst i mångas ögon.

Det är faktiskt också en tanke som jag brottats med. Umeå är inte så stort, och det finns inte flera 100 professionella fotografer här. Söker man fotograf Umeå eller nåt sånt, och får upp mitt namn på flera olika sidor undrar jag inte om man tycker det är konstigt. Men som sagt jag vet inte, och har velat fram och tillbaka och ser man på svaren här verkar det inte heller vara helt enkelt.
 
Det är faktiskt också en tanke som jag brottats med. Umeå är inte så stort, och det finns inte flera 100 professionella fotografer här. Söker man fotograf Umeå eller nåt sånt, och får upp mitt namn på flera olika sidor undrar jag inte om man tycker det är konstigt. Men som sagt jag vet inte, och har velat fram och tillbaka och ser man på svaren här verkar det inte heller vara helt enkelt.

Jag vill hävda att det är enkelt. Delar inte alls rådet att du ska skapa flera olika webbplatser. För mig låter det som mycket märklig marknadskommunikation.

Är nyfiken på att få se exempel på framgångsrika seriösa enmansföretag som har massor av webbplatser. De är knappast särskilt många. Jag tror inte det finns särskilt många mellanstora och stora företag som har det heller. Då exkluderar jag givetvis rena kampanjsajter.
 
Jag tycker du bör hålla alla tjänster inom samma område på en och samma domän. Om ditt företag pysslar med bröllopsfoto, barnfoto, produktfoto och skolfoto så samla alla på samma domän. Du kan använda underdomäner, om du vill, för att skilja ut verksamheterna lite.

Om du däremot har flera helt skilda verksamheter i samma företag (typ foto och bilmekaniker) så kan du ha skilda domäner för de olika grenarna.
 
Jag är inne på eran linje med att ha separat sajter för olika verksamheter, alla fall dela in dem på två olika.

En inriktad mot mer privat marknaden, tex Bröllop och barn-/familj och en inriktad mot kommersiella jobb.

Det som är frågan är hur man ska tänka med bildbyråjobben, som är mer lifestylefotografering, om det ska ligga på den kommersiella sajten eller om jag ska dela in det i tre sajter eftersom det blir mycket barn, familj och äventyr som kanske inte helt passa in på den kommersiella sajten?

Edit: Det som är risken, är att det kan man bli glest med inlägg på bloggen om man separera dem för mycket då jag inte direkt är fullbokad hela tiden.

Bildbyråjobben kan du nog hoppa över, marknadsföringen av de bilderna sker ju inom respektive byrå.
 
Jag ser inget problem med att ha olika domäner och webbplatser för närliggande verksamheter. Exempelvis en för flygfoto, en för undervattensfoto och en för mer ordinära fotouppdrag.

Att som alfins bostadsrättsförening välja bort ett företag bara på grund av att de har flera webbplatser tycker jag verkar vara oerhört korkat.
 
Instämmer med Johan och Ola, mängden domäner ska självklart vara anpassat till mängden tjänster och geografiska områden.

Att alfin valt bort en firma som arbetar med fasader enbart pga hur dom marknadsför sig är nog exempel på en kund som fokuserar på fel saker. I det här fallet antalet hemsidor istället för deras förmåga att laga en fasad. Jag är tämligen säker på att fasadfirman ifråga vunnit betydligt mycket mer på att ha flera hemsidor än dom förlorat på att alfin valde bort dom.

Min erfarenhet är snarare att merparten av kunderna tycker att det är bra med hemsidor som är informativa och dyker upp när dom söker efter relevanta sökord. Det handlar helt enkelt om att göra det lätt för kunden (som inte vet att du finns) att hitta information om dig och dina tjänster.

En annan relevant fråga är väl vilken praktisk erfarenhet personerna här i tråden har av själva upplägget, har dom genom egna företag provat eller handlar det om ett personligt "jag tycker inte om".
 
Instämmer med Johan och Ola, mängden domäner ska självklart vara anpassat till mängden tjänster och geografiska områden.

Att alfin valt bort en firma som arbetar med fasader enbart pga hur dom marknadsför sig är nog exempel på en kund som fokuserar på fel saker. I det här fallet antalet hemsidor istället för deras förmåga att laga en fasad. Jag är tämligen säker på att fasadfirman ifråga vunnit betydligt mycket mer på att ha flera hemsidor än dom förlorat på att alfin valde bort dom.

Min erfarenhet är snarare att merparten av kunderna tycker att det är bra med hemsidor som är informativa och dyker upp när dom söker efter relevanta sökord. Det handlar helt enkelt om att göra det lätt för kunden (som inte vet att du finns) att hitta information om dig och dina tjänster.

En annan relevant fråga är väl vilken praktisk erfarenhet personerna här i tråden har av själva upplägget, har dom genom egna företag provat eller handlar det om ett personligt "jag tycker inte om".

Egen erfarenhet genom sajter jag drivit eller hjälpt till med...sen råkar jag jobba med webutveckling.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto