Nekomy
Avslutat medlemskap
Jag hade hört talas om att folk påstod att bilder kunde bli brusiga eller sämmre om man använde olika CF i sin "kamera" så frågan blev om olika CF verkligen försämrar bilderna när man använde dem vid fotografering.iSolen.se skrev:
Nu har jag läst (nja skummat då) denna långa tråd och vad jag förstår är det minneskortets lagringförmåga som testas, inte möjlig värmepåverkan på intilliggnade CCD etc.
Bör man inte eliminera största felkällan i detta test? Dvs kameran?
Använd en kortläsare och lagra vad som helst (gärna en brusfil) och läs tillbaka och jämför med originalet. Det kommer i mycket mycket få fall ge något bitfel.
Ska kamerans skrivförmåga testas, använd då kameran som kortläsare.
För vi vet ju att kortläsare inte förändrar informationen i den data de skriver och om så hade vart fallet hade de knappast blivigt så poppulära.
Jag tänkte att en kameras teknik kanske var den bidragande orsaker och ville därför använda en kamera för testen och se om man kunde se skillnade på de bilder en kamera tog när man använde olika CF.
En tanke var att kamerans temporärminne kanske inte han med och att bilden under denna tid tappade information eller att kameran kanske tappade information om den skrev till långsammare kort.
Hur som haver så finns det inga bevis för att CF kortet skall förändra kvaliten på bilderna oavsätt om man använder en kamera eller en kortläsare och om det finns någon skillnad är den så liten att andra förändringar troligen har större inverkan på bilden.
I bland blir det så här att en test kommer fram till en ganska självklar svar eller bevisar det man redan viste; men det betyder inte att den var misslyckad eller dålig.
Nu väntar vi på nästa test och hoppas att fler vågar göra tester även om de kanske inte är vetenskapliga i NASA klass eller att man är utbildad på MIT.