Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ser svart substans på OVF genom objektivet men inte direkt genom OVF/okularet??

Produkter
(logga in för att koppla)

Shompis

Avslutat medlemskap
Hej,

ber om ursäkt om det är fel delforum jag postar detta i.
När jag tittar i min 50D via OVF ser jag inte skräp i sökaren. Men om jag tittar igenom objektivet som är monterad på kameran ser jag de där fokuspunkterna, men nu ser jag också i övre högra hörnet någon svart substans. Hur kommer det sig?

En annan undran. När jag tittar igenom objektivet monterad på kameran så ser jag ut genom ockularet på den andra sidan. BIlden jag ser då är fokuspunkterna och en projektion av det bakom ockularet som är rättvänt (upp/ner, höger/vänster). Den mörka partikeln/skräpet jag ser verkar vara framför den projicerade bilden. Hur skulle skräp på spegeln i detta fall se ut? om man tittar igenom ockularet så är väl skräp på spegeln utanför fokus. Men om man istället tittar igenom objektivet?

Smuts bakom mattskivan som sitter i "taket" av spegelboxen ger liknande symptom. Men om du ägt kameran hela tiden och inte plockat bort mattskivan så låter det mindre troligt.

Väldigt svårt att få bort smuts om det kommit in där.

Hej,

Nej jag har inte tagit bort någon mattskiva. Men skräpet kanske alltid varit där från fabrik? Men skulle man inte se skräpet via OVF/ockularet om den är bakom mattskivan? Det var också ett bra tag sedan jag bytte ut objektiv på kameran. 50mm 1.8 har suttit på den i några år nu. Orkar inte byta objektiv längre hah. Ärligt talat så används kameran väldigt lite också. Har inte tagit ut den på några månader. SONY mirrorless kameran jag har används mer. Bara intressant att jag ser skräpet om jag tittar igenom objektivet, på den projicerade bilden, men inte om jag tittar via ockularet.

Jag ska försöka ta en bild igenom objektivet om jag kan.

Det skulle kunna vara skräp på spegeln. Ta bort objektivet och titta efter.

ANNONS
Götaplatsens Foto