Annons

Seriös butik?

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Jag undrar om det inte handlade mer om cookies än om språk.
smilfinken har rätt. Jag har tittat igenom språkinställningarna och Firefox stod på enbart engelska medan Internet Explorer står på svenska och Opera står på svenska i första hand och engelska i andra hand. Jag använder inte FF och IE särskilt mycket...

Jag lade till svenska i FF och flyttade det högst upp samt rensade kakorna för sidan och då fungerade det. Utan att rensa kakorna gick det inte för den hade sparat språkpreferensen.
 

smilfinken

Aktiv medlem
Jag lade till svenska i FF och flyttade det högst upp samt rensade kakorna för sidan och då fungerade det. Utan att rensa kakorna gick det inte för den hade sparat språkpreferensen.
Det är i alla fall lite praktiskt att sidan fortsätter funka så länge man har kakan kvar, åtminstone om man föredrar osvenska inställningar i sin nätbläddare.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Nu blev jag så nyfiken att jag måste prova lite mer. Funkar här i IE 8, men inte i FF 4 eller Chrome 7 - allt på 32-bit W7. Funkar inte heller i links eller lynx på linux. Kanske ska sluta rekommendera den sidan om han bara vill ha IE-kunder. ;)
Nu är vi ifrån ämnet, men den funkar på alla mina browsers Crome, Safari och Firefox
 

iSolen.se

Guest
Nu är vi ifrån ämnet, men den funkar på alla mina browsers Crome, Safari och Firefox
Som du ser ovan är det inte ett browserproblem utan att websajten inte klarar en browser som har annat språk än svenska som förstapråk.

De har fortfarande inte fixat felet, jag kommer inte in. Hoppas de är bättre på fototeknik än webteknik.
 

Modestil

Aktiv medlem
Jag har köpt mellanringar, adapter, remmar och andra tillbehör till min Canon. Extremt bra kommunikation och har alltid fått varorna 1-2dagar (max!) efter beställning.

Hamnar högt i mina ögon och jag köper mer än gärna fler gånger därifrån.
 

Oskari Ylitolva

Avslutat medlemskap
Jag har köpt mellanringar, adapter, remmar och andra tillbehör till min Canon. Extremt bra kommunikation och har alltid fått varorna 1-2dagar (max!) efter beställning.

Hamnar högt i mina ögon och jag köper mer än gärna fler gånger därifrån.
+1

jag köpte en reflexskärm i veckan därifrån och är mer än nöjd
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Är det någon som har erfarenhet av om Photographica_Auction_Sweden i Solna är en seriös beg-handlare (som också säljer på Tradera)??
/B
 

martley

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenhet av om Photographica_Auction_Sweden i Solna är en seriös beg-handlare (som också säljer på Tradera)??
/B
Säljer de någon annan stans än på Tradera?
Enligt bolagsregistret är det en enskild firma som drivs av en person och firman är inte registrerad som arbetsgivare. Affärsidén verkar vara att värdera, fotografera och lägga ut saker, i förta hand med fotoanknytning, på Tradera åt folk mot provision. Öppettid på fysisk adress endast enligt överenskommelse.
De har en snygg hemsida som det lite märkligt nog står "Oss" och "Vi" på när det syftas på företaget på lite väl många ställen. Jag blir lite misstänksam när nån på Tradera i sin beskrivning utger sig för att vara ett stort företag men helt uppenbart inte är det utan i bästa fall är två personer, ofta från samma familj.
Auktionshistoriken över avslutade auktioner på Tradera är väldigt deprimerande, väldigt många auktioner som slutat utan ett enda bud. Antagligen är utgångspriserna alldeles för höga för den publik som besöker Tradera.
 
Senast ändrad:

martley

Aktiv medlem
Ja, det kan vara det som är problemet med alla osålda auktionsobjekt. Jag lade ingen värdering i mitt omdöme utan redovisade bara vad jag hittat. Det kan väl vara en affärsidé så god som någon annan att värdera, fotografera och lägga ut fotoutrustning på Tradera mot ersättning.
Jag kan inte avgöra hur seriöst det är eftersom jag inte har köpt eller ens budat på något från denna traderabutik dock, inte så mycket från Tradera över huvud taget i fotoutrustningsväg när jag tänker efter, mera än möjligen nåt linslock. Traditionen för betalningar på Tradera är förskottsbetalning och det är för mycket pengar det rör sig om för t.ex. en systemkamera för att jag ska våga. Felaktig eller bristfällig paketering för transport med kasta-in-paketen-i-postbilen-postnord har resulterat i ett antal trasiga saker jag fått när jag köpt på tradera dessutom. Även om det inte har varit särskilt dyra saker det handlat om så blir man lite besviken.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenhet av om Photographica_Auction_Sweden i Solna är en seriös beg-handlare (som också säljer på Tradera)??
/B
Han har hållt på länge. Före Photographica så körde han under mer privat flagg, men i rätt stor omfattning. Jag har varit hemma hos honom på den tiden (10+ år sedan), då han även bodde på annan ort, och hämtat ett förhållandevis enkelt objektiv. Något omdöme om den nuvarande verksamheten kan jag dock inte lämna.
 

PMD

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenhet av om Photographica_Auction_Sweden i Solna är en seriös beg-handlare (som också säljer på Tradera)??
/B
Jag har köpt en del saker av honom. Inga problem. Beskrivningarna är korrekta, och han svarar bra och ärligt på frågor (dvs om han inte vet så skriver han det utan att svamla).

De flesta grejer han säljer har dock ett rätt högt pris.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag kan inte avgöra hur seriöst det är eftersom jag inte har köpt eller ens budat på något från denna traderabutik dock, inte så mycket från Tradera över huvud taget i fotoutrustningsväg när jag tänker efter, mera än möjligen nåt linslock. Traditionen för betalningar på Tradera är förskottsbetalning och det är för mycket pengar det rör sig om för t.ex. en systemkamera för att jag ska våga. Felaktig eller bristfällig paketering för transport med kasta-in-paketen-i-postbilen-postnord har resulterat i ett antal trasiga saker jag fått när jag köpt på tradera dessutom. Även om det inte har varit särskilt dyra saker det handlat om så blir man lite besviken.
Om man ska köpa något via Tradera så bör man vara noga med att kolla upp säljarens omdömen och att ställa detaljerade frågor om saken man är intresserad av om det saknas något i beskrivningen. Sen får man göra en avvägning mellan dåliga omdömen och pris samt mellan dåliga svar på frågor och pris.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Jo jag håller med. Om jag köper en begagnad fotopryl på nätet så vill jag inte bli lurad eller besviken på mitt eget slarv att kolla ordentligt...

Fotosidan är klart bättre/seriösare än Tradera tycker jag...

Nya artiklar kan jag köpa från välrenommerade butiker i Tyskland t ex (via eBay) men ett par gånger har jag bett den tyska butiken att reservera kameran f mig en vecka, sedan tagit en ”kortsemester” ett par tre dagar och flugit ner och köpt varan öga mot öga i butiken sedan jag fått se den...
Ett lillsemester i t ex Hamburg/Berlin en hyfsad årstid är oftast trevligt även om jag backar när jag får se varan i butiken! Två gånger har jag handlat så de senaste 4 åren, alltså inte behövt backa därnere någon gång och komma hem tomhänt!
 
Senast ändrad:

martley

Aktiv medlem
Om man ska köpa något via Tradera så bör man vara noga med att kolla upp säljarens omdömen och att ställa detaljerade frågor om saken man är intresserad av om det saknas något i beskrivningen. Sen får man göra en avvägning mellan dåliga omdömen och pris samt mellan dåliga svar på frågor och pris.
Omdömessystemet på Tradera litar jag inte riktigt på. Det förekommer att en säljare via bulvaner eller påhittade nya konton köper av sig själv och ger naturligtvis toppbetyg på de fejkauktionerna. Det går dock att upptäcka sådant om man följer den köp-och säljhistorik som går att få fram på Tradera.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Omdömessystemet på Tradera litar jag inte riktigt på. Det förekommer att en säljare via bulvaner eller påhittade nya konton köper av sig själv och ger naturligtvis toppbetyg på de fejkauktionerna. Det går dock att upptäcka sådant om man följer den köp-och säljhistorik som går att få fram på Tradera.
Visst, men man får ju titta på historiken mer noggrant än att bara se ett toppbetyg. Intressant kan ju ibland även vara hur en säljare eventuellt svarat på negativa omdömen. Inget är dock hundraprocentigt här i världen...
 
ANNONS