Annons

Serva äldre Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Är det värt att serva en gammal F3:a köpt för c:a 700 kr eller skall man försöka hitta ett annat hus? Det är slutartiderna som för det mesta är rätt men då och då blir de alldeles för långa. Jag har ingen aning om vad det kan kosta.

Är det värt att serva en gammal F3:a köpt för c:a 700 kr eller skall man försöka hitta ett annat hus? Det är slutartiderna som för det mesta är rätt men då och då blir de alldeles för långa. Jag har ingen aning om vad det kan kosta.

Hej, det finns en duktig Nikonservice i Stockholm, i Saltsjö bo tror jag. Ring och fråga vad det kan kosta, Jag brukar själv lämna in min F3 där vartannat år eller så för lite rengöring.

Jag har inte adressen här, men kan leta rätt på den om du inte hittar via telefonkatalogen. Lycka till!

Lasses är superbra

Tack för svaren!
Jag ska höra med Lasses efter helgerna.
/Hans Erik

Lasse fixade min Nikon FE
Byte av återspolningsvev
Byte av ljustätningar &spegeldämpning
Stor rengöring och uppmätning av tider o.dyl.
ersättning av en skruv som fattades.

Justering av fokus och uppgradering av firmware på min D80

Allt som allt 900:-

FE:n blev som ny :) & D80 fokuserar bättre, värt varenda krona.

Jag skickade in (till Lasses) ett Nikkor 35mm 1.4 för byte av bajonett / koppling på objektivet. Efter 1-2 veckor kom det tillbaka med posten utan att ha åtgärdats och inte heller något litet papper med förklaring.
Jag ringde naturligtvis upp och frågade vad det kom sig. Det går inte
att få tag i reservdelar!, fick jag till svar. Jävla skämt, är allt jag kan säga om det...
Detta hände i September/November.

Finns det andra verskstäder (behöver inte va i Sverige) som man kan vända sig till?

Jag skickade in (till Lasses) ett Nikkor 35mm 1.4 för byte av bajonett / koppling på objektivet. Efter 1-2 veckor kom det tillbaka med posten utan att ha åtgärdats och inte heller något litet papper med förklaring.
Jag ringde naturligtvis upp och frågade vad det kom sig. Det går inte
att få tag i reservdelar!, fick jag till svar. Jävla skämt, är allt jag kan säga om det...
Detta hände i September/November.

Finns det andra verskstäder (behöver inte va i Sverige) som man kan vända sig till?

Dåligt att det inte följde med någon förklaring med returen, men reservdelsbrist lär ju knappast vara Lasses fel.

Dåligt att det inte följde med någon förklaring med returen, men reservdelsbrist lär ju knappast vara Lasses fel.

Det är märkligt att det (iaf i sverige) inte tycks gå att få tag på en simpel reservdel till ett objektiv som 35mm 1.4 Hade det rört sig om en äldre konsument-modell som inte har sålt så bra hade jag däremot inte blivit lika förvånad.

Det är märkligt att det (iaf i sverige) inte tycks gå att få tag på en simpel reservdel till ett objektiv som 35mm 1.4 Hade det rört sig om en äldre konsument-modell som inte har sålt så bra hade jag däremot inte blivit lika förvånad.

Hmm AIS versionen tillverkades vad jag vet i två versioner den ena fram till 2006 och den andra efter 2006.

Dessa borde det rimligen inte vara brist på delar till de har väl garantiåtagande på dessa fortfarande.

AI slutade man tillverka i slutet av 1981 där kan det väl börja bli brist på delar.

ANNONS
Götaplatsens Foto