Annons

-Shitt!-Han skjuter på mig!

Produkter
(logga in för att koppla)
Skilj på dem som bara är där.. Eller kanske fottar är lite farligare än att vara där.

Men det går ju inte jämföra i samma riskzon som dem som jagar bovarna.

Skilj på dem som bara är där, kanske knäpper ett kort. OCh dem som jagar tjuvarna.
Det är klart farligare att fotta än bara vara där. Men ändå minimal risk.

För att inte snacka om risken att jaga dem..

ps:förra inlägget blev lite konstigt

Hur många rån sker per år i sverige? Vid hur många av dom rånen har en människa blivit skjuten?

Att generalisera och påstå att "rånare dödar" visar bara att ni inte har lärt er hur media fungerar. Sker ett beväpnat rån där ingen skadas eller dödas så blir det en notis, på sin höjd en helsida, vid riktigt proffsiga rån ett uppslag. Skadas eller dödas någon blir det minst två uppslag första numret, sen garanterat minst ett uppslag nästföljande nummer. Dödas en eller flera poliser så blir det MÅNGA uppslag. Vad betyder detta? Att antalet rån där folk skadas eller dödas är stort? Knappast, det betyder endast att de har större nyhetsvärde.

De allra flesta rånare vill varken skada eller döda. Det finns till och med rånare som rånar med oladdade vapen. Dels för att eliminera risken att råka skjuta i en pressad situation, och dels för att då kan de inte dömas för väpnat rån (Ja, det stämmer. Ett oladdat vapen räknas inte som ett vapen i en rånsituation. Hittar inte länken nu, men det var en rättsproccess där rånaren hade visat upp vapnet på nära håll för övervakningskameran, och visat att det inte satt några kulor i revolvern. Han dömdes för rån, inte väpnat rån).

Sen finns det givetvis psykfall som Jackie Arklöv, Tony Olsson och Andreas Axelsson.

Rånare har vapen av en anledning, ja. Utan vapen, inget rån. De har knappast vapen med sig för att de tänker "Hoppas jag får skjuta en snut". Hade alla rånare tänkt så, så hade garanterat fler poliser dödats i tjänst. De senaste 100 åren har ca 30 poliser dödats. Hur många av dem har dödats av rånare? Hur många privatpersoner har dödats av rånare de senaste 100 åren? Hur många väpnade rån har skett de senaste 100 åren?

dannedansk skrev:
Rånare vill inte döda. 90% av alla rånare dödar inte. Tror aldrig han skulle dödat honom..
Det värsta som hänt e nog han tagit kameran :p..

Men men. Ja är ju inte säker

Jag tror ärligt inte att 90% räcker. Gissningsvis är 99.5% mer korrekt.

Walle skrev:
Att generalisera och påstå att "rånare dödar" visar bara att ni inte har lärt er hur media fungerar. Sker ett beväpnat rån där ingen skadas eller dödas så blir det en notis, på sin höjd en helsida, vid riktigt proffsiga rån ett uppslag. Skadas eller dödas någon blir det minst två uppslag första numret, sen garanterat minst ett uppslag nästföljande nummer. Dödas en eller flera poliser så blir det MÅNGA uppslag. Vad betyder detta? Att antalet rån där folk skadas eller dödas är stort? Knappast, det betyder endast att de har större nyhetsvärde.

Nja, möjligtvis om man kör med kvällstidningarnas skala. På en mindre ort kan det förstås bli mer medial uppståndelse även om rånet inte var proffsigt eller gav mycket pengar.

De allra flesta rånare vill varken skada eller döda. Det finns till och med rånare som rånar med oladdade vapen. Dels för att eliminera risken att råka skjuta i en pressad situation, och dels för att då kan de inte dömas för väpnat rån (Ja, det stämmer. Ett oladdat vapen räknas inte som ett vapen i en rånsituation. Hittar inte länken nu, men det var en rättsproccess där rånaren hade visat upp vapnet på nära håll för övervakningskameran, och visat att det inte satt några kulor i revolvern. Han dömdes för rån, inte väpnat rån).

Självklart, väpnat rån finns ju inte i straffskalan. Antingen är det rån eller grovt rån. Vid grova rån brukar det väl vara vapen inblandade, men riktigt var gränsen går mellan dessa brott har jag inte riktigt koll på.
Rån är det om gärningsmannen använder våld för att komma över andras egendom. Hot om våld gör det också till rån, och då spelar det ingen roll om vapnet är oladdat eller inte. För de som blir rånade med leksaksvapen är ju situationen sådan att man upplever det som livsfara eller hot om våld som det väsentliga. Hade en kassörska på en bank vetat att det pistolliknande föremål rånaren håller i är totalt ofarligt så skulle hon ju bara be vederbörande uppsöka ett varmare ställe, och låta nästa kund få sina ärenden utförda istället.
Jag skulle gärna se den där länken som hänvisades till, men förklaringen till att han inte dömdes för grovt rån var nog att han bevisade att det aldrig var någon riktig fara för liv och lem.
Att personalen ändå säkert behövde någon form av kristerapi är ju en annan sak.

Sen finns det givetvis psykfall som Jackie Arklöv, Tony Olsson och Andreas Axelsson.

Exakt. De hatade poliser, och hade kunnat utföra massakern även om de blivit stoppade för att ha gått mot röd gubbe.

Rånare har vapen av en anledning, ja. Utan vapen, inget rån. De har knappast vapen med sig för att de tänker "Hoppas jag får skjuta en snut".

Även om man bara använder händerna för att ta ifrån rätte ägaren/personalen den egendom man vill åt så är det rån.

Syns inte utifrån!

Om ett vapen är laddat eller inte syns inte från utsidan med ett enda undantag. Flygvapnet sätter en skylt som det står "Laddat" på Gripenplanen.
Annars gäller nog den gamla regeln man fick lära sig i lumpen och om man tar jägarexamen: -Ett vapen ska alltid betraktas som laddat, och är livsfarligt utom i bakänden.
Vi har fått en ny generation "skurkar" nu för tiden. Det är inga "förtvivlade familjeförsörjare med för många räkningar och taskig barndom" som rånar längre. Det är yrkesfolk ofta med militärliknande taktik.

Man måste nog skilja lite på begreppen här.

- Hur många rånare skjuter mot poliser och/eller vittnen? Kanske inte så många procent.

- Hur många rånare är kapabla till/beredda att skjuta mot poliser och/eller vittnen?
Med all säkerhet betydligt fler. Men inte alla.

Då ställer i alla fall jag mig frågan:
-Är jag kapabel att direkt bedömma vilken typ de är? Svaret är naturligtvis nej. Nästa fråga blir då:
- Är jag beredda att utmana ödet genom att praktiskt testa dem? Svaret är detsamma...

Jag ser inte att det finns någon anledning för mig som privatperson att provocera ev. rånare genom att fotografera dem. Tillhör de den farligare typen kan mitt agerande utlösa skottlossning vilket då utgör en fara för fler än mig själv.

/Arne

ANNONS
Götaplatsens Foto