Annons

-Shitt!-Han skjuter på mig!

Produkter
(logga in för att koppla)

LittleCapa

Aktiv medlem
Läste just om killen som plåtade k-pistbeväpnade rånare nerhukad bakom en buske och förvånat utropade:-Shitt!-Han skjuter på mig! när en kula slog in i väggen bakom honom.
Det är bara en tidsfråga innan någon 71000-fotograf blir svårt skadad eller dödad.
Nu var det mer tur än skicklighet att inget hände. Ett pågående bankrån med k-pistbeväpnade rånare är inte MTV eller High Chapparall utan måste betraktas som en krigszon. Då tar man inte skydd bakom en buske! -En pansarvagn är mer lämplig för ändamålet. I Sarajevo, Beirut eller Bagdad hade det stått KIA -Killed in Action, bakom hans namn. Där nöjer de sig inte med ett skrämskott utan sköt/skjuter glatt ett magasin.

Vilket rån menar du? :D

Du menar väl inte den där securitas-förare som blev "kidnappad" och slänges ner i marken(bakom buskage) och så kom polisen, sköt mot rånaren men ett skott träffade just 20cm ovanför offret?

Mads:
Men med en viss skillnad. Martin var ett proffs ut i fingerspetsarna. Han var väl medveten om vilka risker han tog, långt innan han ens satte foten Mogadishu. Han hade utan tvekan gjort sin research och säkerhetsbedömningar.
Men hur är det med en privatperson som av en slump hamnar mitt i ett rån. Kan han eller hon göra korrekta bedömningar i stundens hetta? Eller ser de bara "71 000" framför sig?

Och att dokumentera verkligheten är alltid viktigt. Kanske till och medom man riskerar liv och lem.
Men frågan är om ett bankrån i en småstad behöver förverkligas till det priset.

madsochmarja skrev:
...At dokumentera verkligheten är alltid farligt...

Men, ni överdriver riskerna!
Att plåta ett rån är väl ingen större fara. Krig sisådär. Att röka är däremot farligt.

Jag hoppas verkligen inte att jag skulle backa för att plåta ett rån.

Ulf:
Varför skulle det inte vara det?
Rånare är beväpnade av en anledning. Och de använder vapnen mot polis då de försöker hindra dom.
Om någon fotograferar dom vid rånet så polisen lättare kan identifiera rånarna, så utgör man som fotograf ett liknande hot.
Sedan att rån är så ovanliga att chansen att det först blir rån, att någon ger sig på att fotografera, och där till blir skjuten, gör väl att det rent statistiskt sätt är rätt liten risk.
Då kommer det nog bli vanligare med misshandel, då folk tränger sig fram för att fotografera när någon råkat illa ut, och offrets vänner står bredvid och ser sin vän bli en kul grej i folks kameramobiler.
Det är ett klassiskt problem som knappast blivit mindre.

Poliser dör men fotografer är osårbara!

I går publicerades en debattartikel i DN som hävdade att barns uppväxt är för säker så de inte lär sig se farorna där de finns. När du plåtar ett pågående rån eller krig med för den delen är du inte åskådare till ett skeende, som tex en fotbollsmatch, utan deltagare i ett skeende. För de andra aktörerna har det stor betydelse om du är där eller inte. Då kanske inte en buske är det bäst skyddet. En husvägg eller kanske ett elskåp hade varit ett bättre val.

Fattar ingenting..
Det är väl upp till han om han vill så riskera sitt liv för 3 tuggummin eller Göran Perssons autograf.
Komigen

Såg något om det i tidningen.. Kommer dock ejihåg när/var...

Men det stog nåt om fotograf i lalala..
Sen är USEEEEL bild på något.

Bilden på löpet var så jädra kass att det mest påminde om en bild på snömannen eller loch ness.

Hur som haver är verkligheten viktig att fotografera, frågan är om ett bankrån är viktigt att fotografera? Det är kanske viktigare att fotografera de bakomliggande faktorerna till att det över huvud taget skedde ett bankrån.

Mvh
Maverick

Man kan diskutera principen som sådan utan att veta nåt om det enskilda fallet.

Med det sagt så sällar jag mig till dom som anser att man som enskild har rätt att göra en bedömning om vilka risker man vill ta. Men frågan är om vi är kompetenta att göra en riktig riskbedömning i situationen.an ska nog göra den bedömningen innan man hamnar i den.

Det där gick ju inte så bra...

Det är ju uppenbart att fotografen i exemplet inte hade gjort någon riskbedömning utan fattat ett snabbt beslut på platsen och överraskats av riskerna. De som begår väpnade rån idag tvekar inte att skjuta för att döda. Det viktigaste för dom är att inte bli identifierade och då är en fotograf med kamera ett stort problem.
Jag är övertygad om att "småsummor" som tidningar betalar för nyhetsbilder gör att folk tar felaktiga beslut.

FILM) (ulltand skrev:
Åja, risken att som fotograf bli skjuter torde väl ändå vara minimal.

Både ja och nej. Om jag rånar ett ställe vill jag nog inte bli avbildad på foto. Å andra sidan syns det troligen att det är en amatör och man skräms utan att vilja döda. Jag skulle akta mig noga för att sticka fram nosen mot en med K-pist eller någon AK....

Rånare vill inte döda. 90% av alla rånare dödar inte. Tror aldrig han skulle dödat honom..
Det värsta som hänt e nog han tagit kameran :p..

Men men. Ja är ju inte säker

dannedansk skrev:
Rånare vill inte döda. 90% av alla rånare dödar inte. Tror aldrig han skulle dödat honom..

Säg det till de efterlevande efter polismorden i Malexander!
Säg det till de som drabbades av skottlossningen pâ Stureplan, iofs inte rânare utan ännu fjuttigare människor som sköt.

ANNONS
Götaplatsens Foto