Annons

Siemens Financial Service

Produkter
(logga in för att koppla)

john.persson

Aktiv medlem
Kikade på cyberphoto...det finns erbjudande om att hyra utrustning via Siemens Financial Service om man är företagare. Någon som har någon erfarenhet kring detta?

Förmodligen samma typ av koncept som alla andra stora spelare har. Det ligger ett annat känt finansbolag bakom. Väldigt ofta GE Capital. De har bara döpt om det hela för att det skall se tjusigt ut

Jag leasar min imac 27" via Siemens.

Vad kan man säga? datorn funkar å fakturan kommer regelbundet.

Det braiga är ju att jag endast hyr den på 3 år, eller vad det är. Jag hade inte råd att köpa den då min gamla G3a brakade. Självklart betalar jag ju mer i slutändan än om jag köpt den själv direkt.

Det som är lockande för min del är att kunna hyra optik som ligger utanför min egentligen prisklass, för om jag förstår saken rätt kan man hyra några månader i sänder.

Är mest nyfiken på vad det finns för kryphål, om det kan bli betydligt dyrare än vad jag tänkt mig. Försäkring, kostnader för slitage etc?

Jag hyrde via Siemens tidigare och det funkade utan problem. Har inte företaget kvar längre men skulle jag köpa utrustning igen och hade företag så är detta bra som alternativ tycker jag..det var avdragsgillt och jag justerade antal månader så att jag fick den kostnad och period som jag ville ha. Jag har köpt loss delar av grejerna och har de kvar ännu :) försäkring hade jag redan som täckte dessa men annars tar siemens någon krona extra för försäkring om man saknar en själv..ring o kolla, det är en fast rpocentsats, eller var det förut i alla fall. Men som sagt, kan man pynta så är det ju alltid bättre och jagar man priser så är det ännu bättre.

Det är inte billigt att hyra. Ta t ex nya Canon 400/2,8. Det kostar 85000 kr att köpa. Vill du hyra kostar det 3100 kr i månaden i 36 månader, dvs 111000 kr. Plus uppläggnings- och aviavgifter.

För den som är professionell och har dålig likviditet kan det förstås vara en bra affär i alla fall. Typ om man vet att inkomsterna skulle öka om man hade tillgång till t ex 400/2,8 men har inte tillräckligt med kontanter för att göra investeringen. Dock är det nog billigare att ta ett banklån än att hyra av Cyberphoto.

för mig var det en fördel.
jag hade inte summan just när jag behövde en ny dator, så jag leasar. Allt är ju avdragsgillt som vanligt. I slutändan tro jag att det blir ca 5-6000:- dyrare på 3 år, än om jag hade köpt den direkt.

och då ingår även försäkring. jag känner mig inte blåst - ännu.

Jo nog sjutton är detr dyrt att hyra ;-)
Tanken var alltså att jag i så fall skulle hyra utrustning under en kortare period, säg 3 månader, och köra så att det ryker, sen lämna tillbaka utrustningen när jag inte har nytta av den längre (eller så mycket snarare). Fattade det som om detta skulle vara görligt, men jag kanske har fel?

Tycker du det? Att någon lånar ut 85000 kr under tre år för 26000kr. Är det dyrt? Kanske, Orkar inte räkna ut den effektiva räntan. I dag debatterar man ju om hur stor avkastning ett företag skall ha utan att det blir orimligt. Ett vanligt krav är 15% per år. Bla Anders Borg anser detta vara för högt (även jag) men det är en helt annan sak. 15% per år blir grovt räknat 12750 kr. PER ÅR. Dvs om du lyckas med att få 15% i avkastning per år så är det en bra affär att leasa till dessa villkor.

Observera att jag inte räknat med några exakta siffror utan enbart úppskattat dem. Man kan egentligen inte räkna så linjärt som jag gjort utan jag vill enbart påvisa att många gånger är det faktiskt inte är en så pass dålig affär att leasa som så många tror...

Som privatperson med noll i krav på avkastning så är det en helt annan sak. Nu har i och för sig inte ens jag noll i krav på avkastning, Mina sparpengar är investerade på olika sätt för att växa. Mindre bra just nu kanske i vissa fall :)

ANNONS
Götaplatsens Foto