Annons

Sambeställning av vätskor/kemikalier från Kami (till Stockholm) (våtskanning)

Produkter
(logga in för att koppla)

cfagerberg

Aktiv medlem
Jag vill våtscanna med min Epson 850, men har stött på patrull när jag försökt hitta var jag kan beställa de nödvändiga kemikalierna (den återförsäljare som Kami tidigare hade här i Sverige har gått i pension).

Nu har KAMI (Kaminski & Klos) återkommit med följande:

"our wet scan products per example KAMI SXL 2001, scanner writing fluid.
This products are dangerous goods (highly flammable) in transport.
Unfortunately, no parcel service makes sea transports containing dangerous goods.
Therefore, such transports of dangerous goods must be made with normal forwarding.
The transport costs for small quantities are very high.
Please note: this goods can not send with parcel service or normal Mail (Post) over sea.
Shipping cost deliver to Sweden:
(delivery is with forwarder)
Per example - i think it would be:
1 Parcel "dangerous goods" to max. 5 kg: ca. 180 - 200 Euro / netto / sea freight.
Because of the high transport costs I think it makes no sense to send a small quantity to Sweden."

Med andra ord kan de tydligen skicka till Sverige, men med hög fraktkostnad. Därför tänkte jag höra om det är någon annan här på forumet som bor i eller i närheten av Stockholm och skulle vara intresserad av att sambeställa?

Inte intresserad. Men har du funderat på att åka och hämta grejerna själv och kombinera med en liten semester?
Ja, men vet inte riktigt närmast skall får tid för det… jag har också några mycket gamla filmrullar som jag tänkt lämna in till Film Rescue International i Nederländerna (vill inte att de röntgas vilket alla vanliga paket görs tror jag) så förr eller senare blir det kanske en tur till kontinenten (men jag längtar så efter att kunna börja testa våtscanningen 😁)

Fattar. Tänkte bara att det kunde bli nästan gratis om du tar upp lite beställningar mot bensinpengar. Förutsatt att du har bil alltså.

Skulle köpa en klepperkajak på det sättet en gång. Erkänner att jag planerade att smuggla, prisskillnaden var enorm. Fabriken i Rosenheim var väl införstådda med processen och informerade mig om hur jag skulle få tillbaks den tyska momsen också. Men det sket sig det också. Blev långvarigt sjuk och har fortfarande ingen kajak. Häpp!

Jag har fått samma resultat när jag försökt hitta kemi till min trummscanner. Kami fanns i Norge tidigare men de skickade inte till sverige. Finns även kemi på https://www.sds-repro.de/ men samma sak där med transport. Jag använder Zippo tändväska för montering och IPA (inte öl) för rengöring. Vet inte hur det påverkar filmen dock men har blivit rekommenderat det. Har fått tag på Kami kemi nu begagnat och ska testa men Zippo fungerar bra! https://www.bildpunkt.se/trumscanning/

ANNONS
Götaplatsens Foto