Annons

Sigma 1,4x Telekonverter

Produkter
(logga in för att koppla)

SunKi

Aktiv medlem
Har en fundering kring Sigmas 1,4x-konverter..

Någon sa att vissa konverters inte går att använda ihop med flera andra.. Hade något att göra med att vissa konverters baksidor sticker bak en bra bit.. inga problem om man sätter den direkt mot kameran men tydligen om man ska sätta den på en konverter.

Jag har ett Tokina ATX 80-200/2,8 med en Kenko MC7 2x-konverter nu, alltså 160-400/5,6.
Är sugen på att köpa till en 1,4 eller 1,5-konverter för att få 560/600 med f8..

Som sagt, kommer Sigma 1,4 att funka att sätta på min 2x-konverter?

Beror på om det bakre elementet i din glugg befinner sig en bit in i objektivet.. Då kan du sätta den först och sedan kenkon (som inte sticker ut)

Fast jag är inte hundra på att 1.4x sticker ut..jag vet att 2x gör det.

Tack för svaret, det finns många centimeter till godo till bakre linsen i objektivet så det borde funka då.

Tar och drar upp tråden igen och vädjar om hjälp och kunskaper..

Har funderat lite, och är sugen på att samtidigt köpa en 2x-konverter från sigma..

Då är den stora frågan, går det att sätta ihop en 2x och 1,4x sigmakonverter?

Ja, jag är medveten om att det självklart blir en försämring..

Varför jag vill ha det? Mer brännvidd heter förklaringen..
har ett 80-200/2,8 som jag idag kör med en 2x-konverter, 160-400/5,6... vill ha ett 224-580mm/8..

Har en halvsunkig Kenko MC7 2x-konverter idag.. tänkte köpa nya Sigma EX APO-konvertrar för att få lite bättre förutsättningar iaf..

Och NEJ, jag kommer inte att leta upp ett fast ljustarkt tele, flera anledningar, mest för att det i princip är omöjligt att hitta begagnade ljusstarka telen till minolta, och att det skulle vara mycket mer pengar än vad jag har möjlighet att lägga.

Har du själv provat två konverters på varandra? Måste ju spela roll vad det är för konverters också..
Är det någon som vet HUR dålig kvalitet det blir?
Jag vill iaf övertyga mig själv om att det ska bli någorlunda...

Jag förväntar mig inte toppklass

Senast ändrad:
Åh, jag missuppfattade dig och trodde att du skulle använda din gamla konverter plus de två nya. Hemska tanke. :)

Nej, jag har inte ens använt två konvertrar tillsammans, men misstänker att resultatet blir lite halvtaskigt.

Hehehhe, nej absolut inte.. lol
Att dra på två konvertrar är att sträcka på gränsen tillräckligt..

Ingen som har någon aning om man kan sätta en Sigma EX APO 1,4x:a på en Sigma APO EX 2x?

Funkar det alldeles för dåligt så får jag väl sälja ena konvertern ;)

Björns fotovideo har superpriser på mkt sigmaprylar, men bara till slutet på denna månad...
både 1,4 och 2x-konvertrarna kostar 1495:-

Jag har använt en Nikon TC-14B och en TC-300 tillsammans på en 400mm f/3,5, med mycket bra resultat, men i det fallet håller både objektivet och konvertrarna yppersta klass. Du kan nog inte förvänta dig lysande resultat med två konvertrar på en zoom, även om den är bra. Men det behöver inte bli helt kass heller, om 80-200/2,8 är lika skarp som min Tokina AT-X 100-300/4. Den fungerar faktiskt riktigt hyfsat med konverter. Att stacka två på zoomen har jag faktiskt inte vågat pröva! Gå in i affären och be att få pröva om du kan montera dem på varandra. Be samtidigt att få låna ett av stativen som alltid står och skräpar (kanske just för tillfällen som detta) och ta lite provbilder! Rapportera till fotosidan!

/Pontus

Förmodligen kan du sätta hus + 1.4 + 2.0 + objektiv.

Det funkar med Canons EF-konvertrar (nya modellen), kommer inte ihåg, men jag har för mig att sigmas 2x har ett inskjutet bakre element.

Saxat från Sigmas sida på nätet.

"Do not use the APO Tele Converter EX on top of another APO Tele Converter, or any other kinds of converters."

Lite mer info från Sigma sidor:

“Sigma Apo Tele converter 1.4x EX and 2x EX should be used only with lenses on the list. If you mount a Sigma Apo Tele Converter 1.4x EX or Apo Tele Converter 2x EX to a lens that is not on the list, it may damage the lens element of the Tele Converter as well as the master lens.”

Och på ett annat ställe:

“Sigma APO Tele Converter 1.4x and 2x are dedicated Tele Converter lenses, which should be used with only listed lenses.”

Listan ifråga omfattar endast några få av Sigmas egna objektiv, i synnerhet de här fyra:

APO 120-300mm F2.8 EX IF HSM
APO 300-800mm F5.6 EX IF HSM
APO 70-200mm F2.8 EX HSM
APO 300mm F2.8 EX HSM

I nödfall kan man tydligen även använda dessa:

APO 500mm F4.5 EX HSM
APO 800mm F5.6 EX HSM
APO MACRO 180mm F3.5 EX IF HSM
APO 50-500mm F4-6.3 EX RF HSM
APO 100-300mm F4 EX IF HSM

Sigma verkar följaktligen inte vilja sälja sina konvertrar till andra kunder än de som redan har nya Sigmaobjektiv, märklig policy av en pirattillverkare kan man tycka.

Tack för alla svar..

Pontus: 80-200:an ska vara skarpare än din 100-300/4, den har fått 2,8 i MTF, 80-200:an har fått 3,5..

Dessvärre finns det inga butiker som har dylika saker där jag bor..

Det som står att man inte bör sätta konverters på varandra var ju lite värre..

Jag kanske bör satsa på ett annat märke av konverters?
Soligor/Kenko´s PRO 300 ska ju tydligen vara superbra för sin klass..

Vad tror ni?

Jag e-postade Sigma för ett tag sen om deras 1.4x och huruvida den passar deras 400/5.6 APO. Fick ett jakande svar, det var ett av de objektiv den var avsedd för. Så finns inte objektivet med i listan kan det vara värt att kontakta Sigma. Fast det blir nog knepigt om det är objektiv från andra tillverkare förstås.

SunKi skrev:
Pontus: 80-200:an ska vara skarpare än din 100-300/4, den har fått 2,8 i MTF, 80-200:an har fått 3,5...

Spännande! Subjektivt är den mycket skarpare än flera andra objektiv jag provat igenom och sålt, inkl. Nikon. Kanske ett mindre bra exemplar? Det brukar anges som ett av de piratobjektiv som står sig absolut bäst mot originalobjektiven, om man läser t ex Cult classics in third party lenses. Tutti Fotografi, en italiensk tidning, gav det absolut toppbetyg när det kom, inkl. MTF-tester, så jag är lite förvånad över Photodos resultat!

Det varierar ju hur bra olika objektiv fungerar med konverter, men eftersom jag provkört AT-X 100-300/4 med konverter, borde 80-200:an också fungera bra. Tala gärna om hur det går med två konvertrar! Annars finns ju Kenkos 300 Pro 3x-konverter...

/Pontus

Nej förmodligen så lär det kanske inte passa, avbeställde Siga 1,4:an idag... Björn blev nog lite putt, men vad ska man göra..

Ingen som har något att säga om soligors PRO 300?

ANNONS
Götaplatsens Foto