Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 100-300/4 APO HSM vs Canon 300/4 L IS

Produkter
(logga in för att koppla)

NLL

Aktiv medlem
Undrar hur dessa två ter sig emot varandra rent säkrpemässigt med eller utan 1,4 tc.

Jag vet att IS är en fördel så detta lägger vi ingen vikt vid utan undrar bara hur dessa två matchar varandra rent optiskt.

( har sökt genom forumet men inte funnit ett entydigt klart svar....)

Niclas L

Tackar men...

...i detta test står det inte uttryckligen att dessa två är likvärdiga (så vitt jag kan se). Man får bara en hint om hur bra sigma't är!

Ingen som vet ngt mer test eller har egen erfarenhet?

/ NL

Nej, de är inte likvärdiga.. EF 300/4L är 300mm medans Sigmas kan vara allt mellan 100 till 300mm ;)

Skämt å sido, så tror jag att det är väldigt svårt att se skillnad på dessa två. Sigmat är som sagt, väldigt väldigt bra, men det är trots allt en zoom. Inte många zoomar som når upp till de fasta objektiven. Men detta är nog bra nära om inte ända framme. Tyvärr verkar det som om det fortfarande inte är uppdaterat, utan använder samma klädsel och teknik som gamla EX-serien.

Re: Tackar men... men, men...

NLL skrev:
...i detta test står det inte uttryckligen att dessa två är likvärdiga (så vitt jag kan se). Man får bara en hint om hur bra sigma't är!

Ingen som vet ngt mer test eller har egen erfarenhet?

/ NL
Se Photozones test av EF 300/4 och sammenlikna själv då....
gär vel ett lite hint??
Jag har bara EF 300/4L och Sigman skal vara god för at slå den. Tväkar om en 3X zoom greiar det.
mvh Erik

Jämför man photozones tester av de två så är slutsatsen:

Sigmat vinjetterar mer än Canons (försumbart dock)

Skärpemässigt är det lika i mitten vid full bländaröppning, Men Canon visar styrkan i kanten med högre skärpa.

Skarpast är båda vid f/5.6 och vill man vara en riktig peeper så kan man säga att Canons har ca 10% bättre kantskärpa

Även den kromatiska abberationen är lägre hos Canon, även om den är låg även hos Sigmat.

Slutsats: Behöver du en zoom - köp Sigmat
Behöver du ett 300mm - Köp Canons och få IS på köpet.

Tackar!

Jag är nöjd med dessa svar!
Det blir ett sigma...

(FS är fantastiskt i dessa situationer)

Niclas L

ANNONS
Götaplatsens Foto