Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 150/2,8 som allt i allo, porträtt m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)

Söderlund

Aktiv medlem
Läste i senaste Foto om Sigma 150/2,8 och den fick bra recensioner. Det objektivet blev man ju lite smått kär i och har funderingar på att skicka efter det.

Nu funderar man ju lite hur det kommer att fungera om man t.ex. skulle vilja ta lite porträttbilder. De flesta förespråkar ju runt 85 mm, eller där omkring för porträtt. Blir det direkt tokigt med 150 mm? Kommer den man fotograferar att se lustig ut på nått sätt eller vad?

Porträtt kommer väl vara en försvinnande liten del av mitt fotograferande men det kan ju vara bra att ha ett objektiv som funkar till lite allt möjligt, man är ju inte direkt gjord av pengar. :)

Kan bara intyga att detta är ett underbart objektiv! Det som kan ses som nackdel är att det funkar inte bra som porträttglugg vid inomhusfoto eftersom den har lite för stor brännvidd. Utomhus funkar det utomordentligt som porträttglugg så länge du kan backa iväg tillräckligt långt.
Själv gillar jag långa telen att plåta porträtt med då modellen inte blir lika nervös och spänd när man inte behöver köra upp gluggen 50cm från ansiktet ;-)
Gillar att plåta barn när de leker och de störs minimalt om man sitter på lite avstånd.
Alla bilder utom "August" och "Philip" är tagna med 150-400mm på bilderna, som finns här !

mvh
Patrik, som är nerkärad i sitt 150/2,8 macroM;-)

Tack!
Jag beställde ett igår från Scandinavian Photo men jag vet inte riktigt om beställningen gick fram, fick ett felmeddelande om nått tekniskt fel så jag väntar på mail nu från SP.

Inom en snart framtid så skall man nog ha ett i sitt ägo. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto