Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 16mm Fisheye fråga...

Produkter
(logga in för att koppla)

Anderzon

Aktiv medlem
Tja,

Har tänkt köpa mig ett beg. Sigma 16mm Fisheye 2.8, priset är relativt billigt. Hittar inte särskilt mycket info om detta optik på nätet...

Vad vet ni? Är det värt att lägga pengar på detta optik? Det kommer att användas främst till min D100 men åxå till några analoga slr:er.

Vänligen // Martin

Jag använder ett ryskt zeniar fisheye (16mm) till min D60 så sigma/nikon specifika saker kan jag inte svara på.
Jag får runt 80 graders bildvinkel och distorsionen var lägre än väntat vilket gör det enkelt att räta ut bilderna med panorama tools.

Skärpan i Sigman är nog OK men antireflexbehandlning och optisk konstruktion är nog lite sämre än Nikons original. Det blir troligen problem om solen är med i bild.

Anderzon skrev:
Tja,

Har tänkt köpa mig ett beg. Sigma 16mm Fisheye 2.8, priset är relativt billigt.
Det kommer att användas främst till min D100 men åxå till några analoga slr:er.

Vänligen // Martin

Sätter man fast analoga objektiv på digitalhus, så förlorar man ju en hel del vidvinklighet, jag tror det är en faktor 1,5. (20 blir 28, typ)
Hur stor effekten blir vet jag inte, men extrema objektiv blir definitivt "tråkigare" med DSLRer.

Hej,

Tack för era kommentarer, det visade sig att det var den gamla versionen av optiken, utan AF... men kommer denna optik fungera med ljusmätningen på tex en F4:a? Den kommer nog inte fungera med min D100!

Tacksam för snabba svar!

Mvh // Martin

Bilagor

• untitled-1 copy.jpg
    untitled-1 copy.jpg
    26.7 KB · Visningar: 146
På en F4 kommer den fungera alledes utmärkt. På din D100 kommer den att passa men du förlorar ljusmätningen, detta kan du ju dock fixa genom att ta enbild och se på histogram hur mycket du behöver justera. Eller använda lös ljusmätare.
//Erik Å

ANNONS
Götaplatsens Foto