Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 18-50/2,8 vs Nikon 17-55/2,8 ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel.l

Aktiv medlem
Hejsan.

Jag plåtar med en D300 och hyr då och då ett Nikon 17-55 2,8 för jobb. Jag är mycket nöjd med detta.
Nu blir jag lite nyfiken då jag läser så otroligt mycket gott om Sigma AF 18-50/2,8 EX DC Hsm Macro.

Är det så att denna sigmaglugg på något sätt kan mäta sig med Nikons? Prisskillnaden är ju enorm så man blir ju frestad.

Någon som kan säga hur dom står sig mot varandra?

Daniel.l skrev:
Är det så att denna sigmaglugg på något sätt kan mäta sig med Nikons? Prisskillnaden är ju enorm så man blir ju frestad.

Rent optiskt är sigmat förmodligen bättre , åtminstone enligt Foto's mtf-mätningar, men i vanlig ordning finns det säkerligen tester som visar på motsatsen så det är bara att välja.. Men Nikon-gluggen har väl andra fördelar såsom vädertätning. Personligen tycker jag att priset på Nikons 17-55 är på tok för högt, i synnerhet med tanke på avsaknaden av VR.

Per

Re: Re: Sigma 18-50/2,8 vs Nikon 17-55/2,8 ??

Per skrev:
Rent optiskt är sigmat förmodligen bättre , åtminstone enligt Foto's mtf-mätningar men Nikon-gluggen har väl andra fördelar såsom vädertätning och en snygg logga..

Per

Mmm..och jag gillar loggor, och vädertätning. Men frågan är om det motiverar priset.
Jag får köpa ett privat helt enkelt och testa.

Någon som har testat båda mot varandra?

Re: Re: Re: Re: Sigma 18-50/2,8 vs Nikon 17-55/2,8 ??

Per skrev:
Dåså - gillar du dessutom stoora och bulkiga prylar framför små o smidiga så är det inget att tveka på! :)

Här är en snubbe som jämfört lite:

http://www.pbase.com/miljenko/1755_vs_1850

Per

Intressant att se. Nikon blir ju spöad rätt hårt om man väger in priset.
Nikongluggen känns lite väl soft ibland tycker jag.
När det gäller Bokeh så spöar Nikon men det är marginelt.

Blir nog ett köp för att testa själv.

Re: Re: Re: Re: Sigma 18-50/2,8 vs Nikon 17-55/2,8 ??

Per skrev:
Dåså - gillar du dessutom stoora och bulkiga prylar framför små o smidiga så är det inget att tveka på! :)

Här är en snubbe som jämfört lite:

http://www.pbase.com/miljenko/1755_vs_1850

Per

Det kanske är samma glugg som Photozone testade :)
Skämt och sido, min 17-55 är betydligt skarpare än vad det där testet visar, speciellt på f2.8, 17-55'an är känd för att kunna vara dåligt AF justerad från fabrik, den där måste var en utav dom.

Köper du en 17-55'a så skall du absolut se till att få den fokustestad, men visst är Sigman bra, och betydligt prisvärdare, det är det inget snack om, Nikon gluggen är oskäligt dyr i jämförelse.

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto