Annons

Sigma 180 mm macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Nojse

Ny medlem
Är ganska ny på det här med foto, och skulle behöva lite goda råd... Jag gillar att fota macro och då speciellt insekter (mkt trollsländor - eftersom jag forskar om dessa trevliga små djur...). Har fotat rätt mkt med blivande mannens 150 mm Sigma macro och är totalt kär. Nu vill jag köpa mig ett eget objektiv så att jag slipper snylta hela tiden (dessutom bor vi i olika länder en ganska stor del av tiden, vilket försvårar lån...). Annars hade jag gärna köpt 150 mm-objektivet, men nu känns det ju lite fånigt eftersom han har det... Har kollat runt lite och kommit fram till att Sigmas APO MACRO 180 mm F3.5 EX DG IF HSM skulle kunna vara en bra idé. (Man får ju dessutom en form av tele på köpet, liksom.)

Så, vad säger ni som vet (och som kanske har provat båda). Är 180 mm:n lika "härlig" som 150 mm:n? Är det totalt omöjligt att fota utan stativ med 180 mm:n? Känns det MYCKET otympligare att använda än 150 mm:n? Några andra förslag att kolla upp? (Badar inte i pengar så prismässigt är nog gränsen nådd med Sigmat, så inga "miljonärsförslag" tack! ;-) )
 
Har aldrig ägt 150 mm men om 180:an kan jag bara säga att det är ett mycket bra val.Det underlättar mycket med längre arbetsavstånd och passar bäst på stativ då du bekvämt sitter och kan följa sländorna i vassen.
Det är dessutom ett bra tele och passar även mycket bra tillsammans med mellanring eller converter av god klass.
Ett enormt motljusskydd och stativfäste följer med som sköter sina uppgifter väl.
Mvh/Gunte..
 
Hej!
Jag gillar också att fota trollsländor och använder då ofta mitt 150mm Sigma som jag tycker är ett mycket bra macroobjektiv.
Ofta har jag en 1,4 teleconverter monterad och får då en brännvidd på 210mm. En bra kombination tycker jag.
Ett bildexempel på den kombinationen.:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1396968.htm

Christer

Ah! Skoj med folk som vet vad som är kul! ;) Fin Sympetrum!

Tack för de andra recensionerna, Björn! En av dem hade jag sett redan, men inte den andra.

Det verkar alltså som att ingen har någon bättre idé iaf? Jag känner mig lite mer säker. Det blir nog ett 180 mm Sigma inom en snar framtid. :) Tack för hjälpen!
 
Tidningen Foto skrev i om det i ett test av makroobjektiv i nr 7 2007:

Inställt på oändligt avstånd är det här objektivet mycket skarpt över hela bilden redan vid full bländare. Nedbländning till 8 förbättrar skärpan ganska marginellt. Även vid närgränsen är skärpan mycket bra ända ut i hörnen och det blir i princip ingen skillnad om man använder bländare 3,5 eller 8.
...
Gediget byggt och med Sigmas snabba och tysta HSM (ultraljudsmotor) till Nikons, Canons och Sigmas kameror. Det inbyggda stativfästet roterar dock aningen trögt. Med tanke på brännvidden och den mycket goda optiska prestandan är det här ett klart prisvärt objektiv trots att det kostar en hel del.


/Björn
 
Har aldrig ägt 150 mm men om 180:an kan jag bara säga att det är ett mycket bra val.Det underlättar mycket med längre arbetsavstånd och passar bäst på stativ då du bekvämt sitter och kan följa sländorna i vassen.
Det är dessutom ett bra tele och passar även mycket bra tillsammans med mellanring eller converter av god klass.
Ett enormt motljusskydd och stativfäste följer med som sköter sina uppgifter väl.
Mvh/Gunte..

Vad blir arbetsavståndet vid Macro-fotografering med ett sådant objektiv? Måste man vara typ någon meter ifrån det man vill ta kort på eller hur går det till i praktiken vid macro-fotografering med ett sådant här objektiv?
 
Har inte det kvar i min ägo men vill minnas att närgränsen låg på 45-46 cm vid 1:1. Men det går ju bra att hålla sig nån meter ifrån också men då blir ju förstoringsgraden mindre. En liten mellanring är ju inte helt fel att montera dit ,då tjänar man en bit .
Mvh/Gunte
 
ANNONS