Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 300mm f/4.0 APO

Produkter
(logga in för att koppla)

JEwenson

Medlem
Hejsan, undrar om det finns någon som har åsikter om detta objektivet, har hittat ett begagnat som jag är lite smått sugen på men vill höra om någon vet något speciellt om det först, speciellt om någon kan jämföra det med Sigmas 170-500mm?

Det är ett MYCKET bra objektiv - flera klasser bättre bättre än 170-500. Väldigt fin robust mekanik och mycket bra skärpa även på full öppning. Fint macroläge (skala 1:3). Nackdelen är något långsam AF.

Sigmas 100-300/4 har jag precis varit och tittat på i en butik och jag tycker den såg mycket lovande ut.

Möjligen att sigmas 70-200/2.8 med en 1.4 extender kan vara ett bra val annars. Ljusstarkare på nära håll och med extendern helt ok om jag har förstått det rätt,

Jag söker något som når lite längre än mitt nuvaranda 70-200mm, och har sett bilder från Sigmas 170-500 som ger iaf hyffsad kvalité vid nerbländat till runt f/8 f/9, vilket är områdena jag ändå fotar vid 9 fall av 10. Fyndet av just det 300mm jag frågade om har dock fått min ändå hyffsat säkra hjärna att fundera lite, tänkte eventuellt fara iväg och kolla om det fortfarande finns kvar, och kanske även försöka få prova på det lite, tänkte bara ta och fråga runt lite först så att jag inte slänger dyra bensinpengar i onödan ;)

Tror att 300/4 är vassare än 100-300/4. Men 100-300/4 är absolut inget som ska sägas något ont om.

70-200/2.8 + 1.4x lär vara sämre än 100-300/4 om jag får höfta.

Hade ett Sigma 300 under ett par års tid och var mycket nöjd med det. Fick lämna in min på modifiering (byte av hårdvarukrets) eftersom Auto Focus ej fungerar på nyare kamerar som EOS-3 eller DSLR. Men det åtar sig Sigma att gratis fixa till. Så det är bra ide att kolla så att AF fungerar.

ANNONS
Götaplatsens Foto