Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sigma 30mm & 85mm SUDDIGA BILDER

Produkter
(logga in för att koppla)

hallonpaj90

Ny medlem
Hej,

köpte för runt två år sedan en sigma 30mm 1.4 för min Nikon D80. Minns inte om jag hade problem med den från första början men minns att jag efter ett tag började lägga märke till att bilderna ibland blir suddiga. Nuförtiden blir många bilder suddiga, fastän jag fotar i dagsljus och är noggrann med fokusering och så, och fastän motiven står stilla.

För någon månad sedan köpte jag en sigma 85mm f1.4 och nu har jag samma problem med denna! Är det för att de är så känsliga vad gäller skärpedjup? Är det kamerahuset det är fel på? Fotade min vän i dagsljus, fokuserade flera gånger för att få så skarp bild som möjligt, ändå är flera flera bilder suddiga.

Har någon goda råd?

Är det för att de är så känsliga vad gäller skärpedjup?

Det är inte otroligt, i alla fall om du plåtar med full öppning. Det kan ju räcka med att du eller motivet rör sig någon centimeter efter att du har fokuserat. Det kan också vara så att din kamera fokuserar lite, lite fel. Testa med kameran på stativ och ett fast motiv.

Jag har också en 85/1.4. Trodde först att mitt exemplar felfokuserade, men det visade sig att jag gjorde fel.
Precis som du säger så är skärpedjupet extremt kort, i alla fall om man är i närheten av närgränsen och inte 100m bort.

Vid porträtt bör man inte använda mittfokuspunkt och komponera om, utan komponera och välja lämplig fokuspunkt så man slipper förflytta kameran. Man måste också vara extremt noga med att man inte förflyttar sin egen kropp, och man måste också säga åt modellen att stå mer still än vanligt.

Har du några exempelbilder? Har du provat fotografera ett statiskt motiv med kameran på stativ?

Hej, ryktet att risken för felfokusering är större med Sigma än med originalobjektiv är nog inte obefogat. Jag har inte sett nån systematisk avvikelse för mina Canonobjektiv, men när jag för lite sen köpte ett Sigma 30 så fick jag returnera 2 ex innan det tredje visade sig fokusera fint (och när fokus sitter är det ett riktigt trevligt objektiv). Börja med att kolla så du inte har systematisk felfokusering på objektiven. Om de funkar som de ska så kan du sen jobba på att finslipa tekniken.

tack för svar!

fotar nästan alltid med full öppning, och är väldigt noggrann med att modellerna står still och samma sak med mig själv. har dock aldrig testat med stativ och på något stilla föremål, ska prova detta!

Vad innebär felfokusering mer i detalj? Har inte hört om detta tidigare. Kan nog inte returnera min 30mm nu, det är nog försent :( Men om detta alltså är problemet med den nya 85mm så ska jag definitivt byta den.

har inte tillgång till bilderna på mitt minneskort just nu, men har en färdigredigerad bild på min vän där samma problem uppstod. tyckte dock i detta fall att det bidrog till bildens charm och beslöt att behålla den, men som man kan se är alltså ansiktet suddigt, fastän jag fokuserat på det: här

Hur testar jag för att se om jag har felfokusering?

Om man kollar på marken i bilden så ser det ut som du fått fokus/skärpan bakom tjejen.

Låter som huset behöver kalibreras då båda objektivet verkar fokusera fel.

/Stefan R. Nilsson

Låter som huset behöver kalibreras då båda objektivet verkar fokusera fel.

Kanske, kanske inte. Tråden säger ju inte mycket om TS objektivpark i övrigt, men sitter man med ett gäng originalobjektiv som fokuserar rätt så vill man ju inte gärna justera huset efter tredjepartsobjektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto