Annons

Sigma 50 eller Nikon 50?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikael Raymon

Aktiv medlem
Hej alla glada själar..!

Jag är på väg att skaffa ett fast 50. Valet står mellan Sigmas AF 50/1,4 EX DG HSM eller Nikon af 50/1,4G AF-S. Är det någon här på FS som har erfarenhet av respektive glugg? Ni får gärna dela med er av era erfarenheter. Jag ska använda gluggen mest för porträtt och fota rockkonserter.

Tackar på förhand.

Om du ska fota konserter så kanske du borde satsa på nikons så du får fullt fungerande autofokus(så du slipper skicka tillbaks och jävlas bara för att autofokuset inte funkar som det ska) :)

Sen tror jag Makten här på fotosidan har haft båda

Senast ändrad:
Just för autofokusen, köpte jag Sigman. Motiven hinner gå hem innan Nikons glugg ställt skärpan, dessutom är sigmans "bokeh/oskärpa" ganska trevlig till porträtt. ;-)

Enda nackdelen som för mig blev en fördel är att filtren blir lite dyrare till en större diameter, men jag använder samma diameter till fler objektiv så jag tjänade på detta. Polfiltren kostar ju en liten slant.
Kanske saknar lite elektroniskt mumbojumbo mellan kamera och optik, men gissar att problemet inte blir så stort. Man vill ju ändå bestämma över sin exponering.

Tror du blir nöjd med vilken som.

Thom Hogan sammanfattar valet så här, vilket verkar rimligt:

"The Sigma is bigger and heavier physically. Optically, the two lenses are close cousins in terms of performance. If central performance and bokeh (e.g. portraits) is most important to you, I'd slightly favor the Sigma. If overall performance is most important to you, I'd slightly favor the Nikkor. Autofocus performance is slightly faster on the Sigma at the expense of manual focus precision."

http://bythom.com/Sigma-50-HSM-lensreview.htm
http://bythom.com/Nikkor50AF-Slensreview.htm

Har själv Nikkorn och är väldigt nöjd med den (har inte provat Sigman). Autofokusen är som sagt inte blixtsnabb, speciellt inte om man ska från det ena ändläget till det andra. Eftersom jag kör D40x tyckte jag att Sigman blev för stor för mitt hus. Andra är mycket kompetentare än jag att recensera de optiska kvaliteterna men jag konstaterar att bilderna blir "helt OK" på full bländare, men en nerbländing till 2,2 eller mer skadar inte.

Herr Hogan kan inte bry sig mycket om bokeh om han tycker att det är liten skillnad.

Tackra för era snabba svar!

Efter en snabb test i butik så lutar det nog åt Nikon gluggen, om det inte dyker upp mer argument som talar för Sigmas glugg. Priset skiljer sig en del. Nikon gluggen presterade bättre i mitten vid 1.4 och det är en faktor som är positiv för mig. Båda gluggarna presterade bra vid 5.6. Sigman bättre vid 2..

ANNONS
Götaplatsens Foto