Annons

Sigma 70-200 2.8 APO DG EX, är det nytt?

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Min följetong om fokusproblem med Sigma telet tycks ha nått sin ände. Just när jag bestämt mig för att häva köpet och köpa Canon i stället, så ringde dom äntligen och sade att ersättningsgluggen kommit. För er som inte vet så köpte jag en Sigma EX 70-200 2,8 APO HSM som hade fokusproblem, fick byta ut det men har fått vänta på den nya.
Nu har jag testat lite här på jobbet och fotat linjaler och sådant samt lite kollegor och fokus verkar sitta perfekt med denna. Således är jag nöjd och byter inte ut det mot Canons då jag börjar känna att man inte bör släppa en väl fokuserande glugg.
Det verkar som det är vissa skillnader mot det förra exemplaret jag fick förutom att detta funkar som det ska. Det första jag såg var att det kom i ett svart fordral i stället för ett grönt.
Viktigare är att namnet på det är "EX 70-200 F2.8 APO DG HSM" och jag har inget minne av att det stod DG på det förra, i övrigt ser det likadant ut. Är detta en ny mer digitalanpassad modell som DG står för?

DG är mycket riktigt benämningen för sigmas digitalanpassade grejer.

I det här fallet handlar det om bättre antireflexbehandling.

Det stämmer, DG står för "for Digital", men de kan även användas på traditionella kameror.

DC står också för "for Digital" men har en bildcirkel som är anpassad för APS-sensor.

Nu när jag tittar närmare på det så ser jag att det är en ny modell jämfört med den förra jag fick. Den är mycket lik den förra men mönstret på zoom och fokusringarna är annorlunda. Priset har också höjts hos handlaren men jag betalade det gamla priset 7995:-, tror att jag fått en dyrare modell för den pengen av bara farten.
Ser att Cyberphoto har den här modellen på bild för leverans vecka 28, Scandinavian skyltar med den jag hade innan. Jag har nog fått ett av de första som kommit.

Senast ändrad:
Nja, jag har haft mitt i 1 månad

Jag fick det nya när jag beställde på Cyberphoto och det levererades för cirka 1 månad sedan. Vad jag kan se har de inte höjt priset heller? Den dagen jag hade beställt så hade de nya kommit, så att de var så pass nya att inte ens CPs personal visste om att det var ett nytt.

Mitt funkar bra till min 350d. Vad jag förstod av säljaren när vi diskuterade det hela, så är nu även den bakre linsen behandlad för att inte ljuset ska studsa från sensorn och ut igen för att sedan reflekteras in ytterliggare än gång. Man kan tydligen få en spökbild då.

Det förra jag fick när jag köpte det i slutet av april var den tidigare modellen. Kanske var det därför den inte ville fokusera med varken 350D eller 20D. Förutom reflexbehandlingen kan man nog räkna med att dessa "DG" varianter har en senare uppdaterad firmware och att det kan spela in när man har den på en nyare kameramodell.

Björn,

kan du göra mig en jättetjänst, fota av din 70-200. Gärna en närbild. Jag köpte min för 14dagar sedan, och misstänker att jag fått ett gammalt exemplar :( Jag har också lite problem med "ghosting effekter" och fokusproblem med min.

Jag vill se om det är nån skillnad i utseende på dom.

Har jag fått ett gammalt exemplar, så skall jag kräva att dom byter ut den.

Står det inte DG på objektivet så är det den äldre varianten, står det DG på den är det den nya.

Enkelt att kolla :D

Tack Kim!

Tänkte också på att en del som har den äldre optiken fått en "grön case", min är svart som de nya. Står inte DG på mitt.

Jag skall kräva ett nytt.

Har nu testat ordentligt under midsommarhelgen och det här objektivet funkar riktigt bra. Skarpt redan på 2,8 och fokus sitter rätt. Mycket nöjd med det.
Ett annat problem jag hade med det första var att det gav fel brännviddsdata i EXIF, det här beter sig korrekt på den punkten också.
Peter, så här ser mitt objektiv ut, de som skiljer är mönstret på zoom och fokusringarna...
http://www.cyberphoto.se/sigma/70-200_dg.jpg

Stort tack till lukas och palle på tura.se, som tog emot min trasiga glugg, och ersatte med ett nytt DG som fungerar kalas. Skillnad som natt o dag. Denna är SUPERSKARP.

Fick den klockan 10 i morse, några timmar senare satt premiärbilden på dn.se :)

ANNONS
Götaplatsens Foto